چکیده:
بهتازگی و با رواج شبکههای اجتماعی واژه جمع سپاری مالی زیاد شنیده میشود هرچند این مفهوم جدید نیست و از قدیم به شکل سنتی خود مرسوم بوده است. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جامعه هدف در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید، ایده سازی و نوآوری است. جمع سپاری مالی به صورت خاص بر مشارکت اقتصادی افراد برای اجرای پروژه های خیرخواهانه و یا سرمایه گذاری های اقتصادی متمرکز است که میتواند با هدف کسب سود مادی یا اهداف معنوی همراه باشد. از چالش های اجرای موفق پویش های جمع سپاری مالی، شناخت شاخصهای موثر بر مشارکت حداکثری جامعه است. از این رو مساله پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای موثر بر موفقیت جمع سپاری مالی و اعتبار سنجی آنها در قالب یک مدل ساختاری است. به این منظور پس از بررسی پژوهش های پیشین و طراحی ابزار پیمایش، نظرات جامعه آماری شامل شهروندان یزد که سابقه مشارکت در چنین پروژه هایی داشتهاند با روش تحلیل عاملی اکتشافی-تائیدی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون مدل بر اساس مشارکت نمونه آماری 410 نفری نشان میدهد که بهطورکلی چهار عامل هدفمند بودن پروژه جمع سپاری، اطلاعرسانی مناسب، اعتماد به مجریان و ترغیب سرمایهگذار در موفقیت این پویش ها بیشترین تأثیر را دارند.
Recently, with the proliferation of social networks, the term financial wisdom has been much heard, although this is not a new concept and has traditionally been traditional in the old days. The focus is on pooling the target community in activities such as problem-solving, production, ideas, and innovation. Financial co-operation focuses specifically on the economic participation of individuals to carry out benevolent or economic investments that can be achieved to obtain material gain or spiritual goals. The challenges of successful implementation of financial fundraising dynamics are the recognition of the indicators that affect the maximum community participation. Therefore, the problem of the present study is to identify the indicators that affect the success of financial collusion and validate them in the form of a structural model. For this purpose, after reviewing previous researches and designing of survey tools, the opinions of the statistical community, including Yazd citizens who had a history of participation in such projects were analyzed by exploratory-confirmatory factor analysis. The results of the model test based on the participation of the 410 sample population show that, in general, the four objectives of targeting the project of wagering, proper informing, trusting the executives and encouraging investors to succeed in these dynamics are most influential.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از آزمون مدل بر اساس مشارکت نمونه آماري ٤١٠ نفري نشان ميدهد که به طورکلي چهار عامل هدفمند بودن پروژه جمع سپاري، اطلاع رساني مناسب ، اعتماد به مجريان و ترغيب سرمايه گذار در موفقيت اين پويش ها بيشترين تأثير رادارند.
مسئله اصلي اين پژوهش بررسي موارد گذشته جمع سپاري مالي و شناسايي عوامل موفقيت اجراي آن ها و مشارکت جوامع هدف در سرمايه گذاري به ميزان موردنظر طراحان است .
اهميت مسئله حاضر در اين است که بسياري از پويش هاي مشارکت جمعي در تأمين سرمايه براي اجراي پروژه هاي سرمايه گذاري و خيريه شکست خورده و يا لااقل به اهداف از پيش تعيين شده دست نيافته اند (لوکارين و همکاران ١ ، ٢٠١٦).
در عصر وب اجتماعي، جمع سپاري مالي به طور فزاينده اي به کانالي مهم براي کارآفرينان براي جمع آوري پول از جمعيت براي حمايت از راه اندازي پروژه هاي خود تبديل شده است (يان و همکاران ١ ، ٢٠١٦) بررسي پيشينه پژوهش و مطالعات انجام شده در خصوص جمع سپاري مالي نشان ميدهد که هرچند اين روش تأمين مالي جذابيت روزافزوني دارد اما در بسياري از مواقع اجراي پويش هاي مردمي در تأمين سرمايه به اين روش به موفقيت دست پيدا نميکند.
صلواتيان و سوري (١٣٩٥) در مقاله اي با عنوان جمع سپاري و افق به کارگيري آن در فرايندهاي مديريت بحران هاي طبيعي که براي اين منظور از روش توصيفي-تحليلي استفاده شده است .
»The determinants of crowdfunding success: evidence from technology projects«.
Crowdfunding as a tool for innovation marketing: technology entrepreneurship commercialization strategies.
»Crowdfunding success factors: the characteristics of successfully funded projects on crowdfunding platforms«.