Skip to main content
فهرست مقالات

تشویق و تنبیه از لحاظ تعلیم و تربیت

نویسنده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : تنبیه ،تشویق ،کودک ،تعلیم و تربیت ،تشویق و تنبیه ،معلم ،توبیخ ،تنبیه از لحاظ تعلیم ،کتک ،تربیت فرزند آدمی توبیخ ،جرم ،تنبیه و تشویق ،تنبیه بدنی ،خدا ،فرزند آدمی توبیخ و تشویق ،محبت ،اثرات تنبیه و تشویق ،تنبیه بدنی کودک ،کتک زدن و دشنام دادن ،تربیت کودک ،تنبیه کودک ،تعلیم و تربیت تنبیه ،عمل تنبیه از تذکر دادن ،تشویق جنبه رشوه دادن ،عمل ،تنبیه ممکن ،اثر تنبیه ممکن ،تنبیه موجب اشتباه و کندی ،اثر تنبیه شدن ،اعمال ناستوده باز

خلاصه ماشینی:

"ابو الحسن علی بن خلف قابسی از علمای‌ قرن چهارم هجری در الرساله المفصله- الاحوال المتعلمین و المعلمین در امر تربیت‌ کودک آن اندازه اصرار می‌ورزد که گاه‌ لزوم تنبیه بدنی را با شرایط زیر تجویز مینماید: 1-تنبیه بدنی صرفا بمنظور تنبیه کودک‌ و جلوگیری از ارتکاب عمل زشت باشد و از روی عطوفت و دلسوزی انجام شود و معلم‌ در عین عقاب کودک چون پدر چهرهء مهربانه‌ای به خود بگیرد و مواظب باشد که جنبه انتقام پیدا نکند که نقض غرض‌ است 2-پای کودک مورد ضرب قرار گیرد و از زدن به سر و صورت بکلی اجتناب شود. مشاهده کرد نباید با صراحت اعمال‌ ناستوده او را به رخش بکشاند بکله از (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعریض و کنایه در ارشاد او استفاده‌ نماید و از طریق مهر و محبت او را از انحراف باز دارد و اگر نتیجه نداد در نهان‌ و خفا او را نهی کند و در پی علت و رفع آن‌ باشد. هربرت اسپنسر:نظریه‌ای مشابه نظریه روسو ابراز داشته و می‌گوید برای تعلیم اخلاق‌ توسل به وسائل تلقینی کاری عبث و بیهوده است بلکه وقتیکه طفل در اثر بی‌ توجهی به زمین می‌خورد و پایش مجروح‌ میشود و یا در اثر بی‌مبالاتی به میز برخورد می‌کند و سرش درد می‌گیرد این جراحت و درد انعکاس قهری عمل‌ اوست و این تنبیه و مجازات قهری و طبیعی او موجب میگردد که بعد در راه‌ رفتن و سایر اعمال دقت و مواظبت نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.