چکیده:
هدف این مطالعه بررسی درک طنز در کودکان پیشدبستانیاز طریق ارائه تصویر به آنها و تحلیل توضیحات زبانیشانبرمبنای نظریه عدمتجانس است. دراین پژوهش که از نوع توصیفی است در طی مصاحبههای نیمه ساختارمنداز شرکتکنندههای این تحقیق که 50کودک پیشدبستانی4 -6 ساله بودند خواسته شد تا دو محرک بصری خاص را مشاهده کنند و بگویند آیا تصویر مشاهده شده از نظر آنها خندهدار بوده است یا خیر و اگر خندهدار بوده، به چه دلیلی است. این پژوهش علاوه بر نظریه عدمتجانس، با معرفی مراحل پیشرفت طنز مکگی و طبقهبندیهای براون از طنز تصویری به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که: بیانکودکان پیشدبستانی از درک تصویر طنز بر اساس نظریه عدم تجانس چگونه صورت میگیرد؟ یافتهها نشان میدهد که کودکان 4-6 ساله مورد بررسی در این تحقیق قادر به تشخیص مفاهیم طنز در تصاویر هستند. عدمتجانس در یک تصویر طنز را درک میکنند، به آن میخندند و میتوانند دلیل خندهشان را توضیح دهند. آنها میتوانند از طریق مقایسه تصویر با طرحوارههایی که در ذهنشان دارند به درک عدمتجانسهای اصلی و فرعی یک تصویر خندهدار دست یابند. این موضوع نشان میدهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدمتجانسهای مفهومی با مرحله سوم مراحل پیشرفت طنز مکگی که به تخطی از نمودهای مفهومی میپردازد مطابقت دارد.
The objective of the present study is to investigate the appreciation of humor in pre-school children on the basis of Incongruity Theory, by presenting them the picture and analyzing their oral Explanations. In the present study which is methodologically descriptive, through semi-structured interviews of the participants, including 50 four to six year-old pre-school children , they were asked to observe two special visual stimuli, and say that weather they were funny or not and if yes, explain the reason of funniness. In this investigation in addition to incongruity theory, representing McGee’s stages of humor development and Brown's categories of pictorial humor, we were seeking the answer for this fundamental question that: How is the pre-school children’s explanation of humorous picture appreciation on the basis of Incongruity Theory? Findings revealed that 4-6 year-old children in this study were able to recognize humorous contents in the pictures. They appreciate incongruity in the humorous picture, laugh at it, and explain their reason for their laughter. They were also able to distinguish the major and minor incongruities of a picture through the comparison of the picture with their own mental patterns. This shows that children's cognitive ability to identify conceptual incongruities is corresponded to the third stage of the McGee’s stages of humor development that notice violations of perceptual appearances of things.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، که از نوع توصیفی است، طی مصاحبههای نیمهساختارمند از شرکتکنندههای این تحقیق (50 کودک پیشدبستانی چهار تا ششساله) خواسته شد تا دو محرک بصری خاص را مشاهده کنند و بگویند آیا تصویر از نظر آنها خندهدار است یا خیر و اگر خندهدار است، دلیل آن چیست.
این پژوهش علاوهبر نظریۀ عدمتجانس، با معرفی مراحل پیشرفت طنز مکگی و طبقهبندیهای براون از طنز تصویری، بهدنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که بیان کودکان پیشدبستانی از درک تصویر طنز براساس نظریۀ عدمتجانس چگونه صورت میگیرد.
این موضوع نشان میدهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدمتجانسهای مفهومی با مرحلۀ سوم مراحل پیشرفت طنز مکگی، که به تخطی از نمودهای مفهومی میپردازد، مطابقت دارد.
در این تحقیق در جستوجوی پاسخ به این پرسش هستیم: بیان کودکان پیشدبستانی از درک تصویر طنز براساس نظریۀ عدمتجانس چگونه است؟ 2.
نظریۀ عدمتجانس که در این تحقیق مبنای تحلیل دادههای پژوهش است، جزو دستۀ نظریات شناختی است و اگرچه بیش از چهل سال از عمر آن در حوزۀ تحقیقات طنز میگذرد، همچنان تازگی خود را حفظ کرده و از محبوبیت بسیاری برخوردار است.
بر این اساس، مشخص میشود که کودکان موردبررسی قسمت اصلی یک داستان طنز را، که از طریق تصویر به آنها ارائه شده است، درک میکنند و قسمت ضربۀ نهایی یک طنز برایشان خندهدارترین بخش از یک طنز تصویری است.
این موضوع همچنین نشان میدهد که توانایی شناختی کودکان در تشخیص عدمتجانسهای مفهومی با مرحلۀ سوم مراحل پیشرفت طنز مکگی، که به تخطی از نمودهای مفهومی میپردازد، مطابقت دارد.