چکیده:
هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بوده است. این پژوهش بر اساس معیار هدف کاربردی است، روش گردآوری اطلاعات کیفی میباشد. شیوه انتخاب نمونهها هدفمند از نوع گلولهبرفی بوده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در این پژوهش اشباع نظری در نفر یازدهم بود. روش تجزیه و تحلیل روش نظریه داده بنیاد میباشد. تحلیلها به وسیله سه نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بوده است. در این پژوهش 13 مقوله اصلی، 27 مقوله فرعی و 129 خرده مقوله برنامه درسی برای جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی مشخص شد و پس از روایی سنجی کلیه گویهها، 14 خرده مقوله در بخش ضرورت و نیاز، 12 خرده مقوله در بخش اهداف، 19 خرده مقوله در بخش محتوا، 16خرده مقوله در بخش روشهای یاددهی- یادگیری، 8 خرده مقوله در بخش نقش معلم و ... شناسایی شد و مدل ترسیمی ارائه شده مدل پارادیمی برنامه درسی رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بر اساس نظریه داده بنیاد ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
همچنين آيات تحدي نشانه جهاني بودن قرآن است زيـرا اگـر کتـابي براي هدايت گروهي خاص يا عصري مخصوص نـازل شـده باشـد زبـان تحـدي و دعـوي دعوت آن در همان محدوده نزول کتاب آسماني خلاصه ميشود، و حال آنکه قرآن همـه جن و انس را به مبارزه فرا ميخواند: ﴿قل لئن اجتمعت الإنس والجن علي أن يأتیوا بمثله وهذا القرآن لايأتون بمثله ﴾(إسـراء/ (88 آيات زيادي از قرآن کريم به صراحت يـا بـه صـورت غيـر مسـتقيم از جهـاني شـدن رسالت اسلام و محدود نبودن آن به مکان يا زمان معين سخن گفته و نگاه جهـاني ديـن اسلام را حکايت و ترسيم کرده اند، و در برخي آيات تشکيل جامعـه جهـاني بشـارت داده شده است ؛ ﴿ولقدکتبنافي الزبورمن بعدالذکرنا الأرض يرثهاعبادي الصالحون﴾(انبياء/١٠٥) ﴿وعد الله الذين آمنوا منکم وعملواالصالحات ليستخلفنهم وفي الارض کمااستخلف الذين من قبلهم وليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و﴾ (نور/ ٥٥) ﴿ياأيهاالذين آمنواادخلوافي السلم کافة ولاتتبعواخطوات الشيطان﴾(بقره / ٢٠٨) ﴿ياأهل الکتاب تعالواإليکلمة سواءبينناوبينکم الانعبدالاالله ولانشرک به شيئا﴾(آل عمران /٦٤) ٣١٢/فصلنامه مط الع ات قرآني، سال دهم ، شماره ٣٩، پاييز ١٣٩٧ قرآن کريم در تبيين اوصاف خداوند متعال در نظام جهاني قرآن ميفرمايد: ﴿والسماءذات البروج اليوم الموعودوشاهدومشهود﴾ (بروج /٢) در جاي ديگر ميفرمايد: ﴿يعلم مايلج في الأرض ومايخرج منهاوماينزل مالسم ءومايعرج فيهاوهوالرحيم الغفور﴾ (سبأ/٢) جهاني شدن و جهاني کردن معمولا به مثابه مفاهيمي مترادف ، به کار برده ميشـوند در صورتي که در معنا و در لفظ مشترک نيستند و داراي معاني کاملا متفـاوتي هسـتند.