خلاصه ماشینی:
"این روایت اولین بار در کتاب تاریخ بلعمی ذکر شده است که:«ایدون گفت:ولدت فی زمن الملک العادل، یعنی انوشیروان آن سال،عام الفیل بود...
،(2)» و بعد از چندی در کتابی موسوم به«ترجمه تفسیر طبری»که یکی از منابعش تاریخ بلعمی بوده(3)،این روایت به صورت مدرج المتن(4)به قرار ذیل نقل کرده است: «اما پیغامبر ما علیه السلام اندر روزگار نوشروان در وجود آمد،چنان که پیغامبر گفت:ولدت فی زمن ملک عادل و هو انوشروان.
و قابل ذکر است که در قرون بعد نیز این حدیث یا معنی آن در کتب ذیل نقل شده است:(9) 1-غرر اخبار ملوک الفرس،ابو منصور ثعالبی نیشابوری(م 429 ه)پاریس،1900 م،ص 606 2-دیوان منوچهری(م 432 ه)،به کوشش دبیر سیاقی،تهران،1326 ش،ص:52 3-زین الاخبار،ابو سعید عبد الحی گردیزی(م 440)ه،به کوشش سعید نفیسی،تهران 1333 ش،ص:15 4-نصیحه الملوک،محمد غزالی(م 505 ه.
و بدین ترتیب این روایت مجعول مبنایی برای ادبای فارسی زبان گردید از جمله: فردوسی(329-416 ه) «معمار کاخ سخن فردوسی طوسی در شاهنامه جاویدان خود که کتاب تاریخ منظومی است در شرح پادشاهی و گفتار و کردار انوشروان حدود پنج هزار بیت شعر سروده و با اندیشه بلند و قلم توانای خود از او به نیکی و دادگری یاد نموده است».
(3)-شاهرخ محمد بیگی،نقد و معرفی«نخستین تفسیر فارسی موجود»موسوم به«ترجمه تفسیر طبری»،آینه پژوهش،شماره 6،سال چهارم،ص:21-29،فروردین-اردیبهشت 1373 ش (4)-برای آشنایی با اصطلاحات حدیثی به ویژه این اصطلاح میتوان به کتب مربوط،از جمله کتب ذیل رجوع کرد: الف:شهید ثانی(زین الدین بن علی جبعی عاملی)،الدرایه(فی علم مصطلح الحدیث)،نجف مطبعه نعمان،ص:33 ب:شهید ثانی،الرعایة فی علم الدرایة،تحقیق:عبد الحسین محمد علی بقال،قم،مکتبه آیه ا..."