چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. جامعة آماری همة دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای فراشناختی (ولز و کارت رایت هاتون، 2004)، راهبردهای کنترل فکر (ولز و دیویس، 1996) و اضطراب اجتماعی (کانور، دیویدسون و چرچیل، 2000) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان باورهای فراشناختی، مولفههای باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی و از میان راهبردهای کنترل فکر، مولفههای نگرانی، تنبیه و کنترل اجتماعی شدت علائم اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند (05/0>P)؛ بنابراین نتایج پژوهش حاضر از مدل فراشناختی اضطراب حمایت میکند و به نظر میرسد تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل میتواند در کاهش علائم اضطراب اجتماعی موثر واقع شود.
The aim of this research was to study The role of
Meta-Cognitive Beliefs and thoughts control
strategies in predicting the symptoms of social
anxiety in university students The statistical
population included all university students in the
academic year of 2015-2016 in Esfahan
University. The research sample consisted of 400
university students who were selected by
stratified sampling method. Social Phobia
Inventory (Connor, Davidson & Churchill, 2000)
Met-cognition Questionnaire (Wells & Cart
Wright-Hatton, 2004) and Thought Control
Questionnaire (Wells & Davis, 1996) were used
to gather data. Data were analyzed by stepwise
regression analyses. the results of stepwise
regression analyses indicated that among Meta-
Cognitive Beliefs, negative beliefs about worry
and cognitive confidence and among thoughts
control strategies, worry, punishment and social
control can predict the symptoms of social
anxiety significantly (P>0/05).So, the findings
support the meta-cognitive model of anxiety and
it seem that changing the meta-cognitive beliefs
and thoughts control strategies can reduce the
symptom of social anxiety.
خلاصه ماشینی:
نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان سیما فردوسی استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، باورهای فراشناختی، دانشجویان، راهبردهای کنترل فکر The role of Meta-Cognitive Beliefs and thoughts control strategies in predicting the symptoms of social anxiety in university students Sima Ferdowsy.
Keywords: Meta-Cognitive Beliefs, Social anxiety, Thoughts control strategies مقدمه اضطراب اجتماعی1 از شایعترین اختلالات اضطرابی است که توجه زیادی را در دهههای اخیر به خود جلب کرده است.
برخی از نخستین معیارهای رفتاری اضطراب اجتماعی، بر نبود مهارتهای اجتماعی در افراد مبتلا تأکید داشتند؛ سپس معیارهای شناختی با تأکید بر بیکفایتی ادراک شده و ترس از ارزیابی منفی و اخیراً دانش فرایندها و راهبردهایی که شناخت را ارزیابی، نظارت و کنترل میکنند مطرح گردیده است (حسنوندعموزاده، روشن چسلی و حسنوندعموزاده، 1392) که نقش مدل فراشناختی5 را در تبیین این اختلال برجسته میسازد.
بهرامی، موحدی و میناشیری (1392) نیز بر اساس پژوهش خود دریافتند که باورهای مثبت در مورد نگرانی و نیاز به کنترل فکر نقش معنیداری در پیشبینی اختلال اضطراب اجتماعی دارند.
لذا هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در پیشبینی شدت علائم اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان است.
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که میان باورهای فراشناختی و ترس اجتماعی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی بهطور معنیداری اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند (جدول 5).