Skip to main content
فهرست مقالات

اثر تداخلی تکلیف دوگانه در یادگیری صریح و ضمنی توالی حرکتی در سالمندان و جوانان

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

بهار 1386 - شماره 33 علمی-ترویجی (7 صفحه - از 33 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : تداخل تکلیف دوگانه ،توالی حرکتی در سالمندان ،تکلیف دوگانه ،یادگیری صریح ،یادگیری صریح و ضمنی ،یادگیری ضمنی ،ضمنی ،توالی حرکتی ،ضمنی توالی حرکتی ،توجه در یادگیری صریح ،دوگانه ،شرایط یادگیری ضمنی استفاده ،شرایط یادگیری ضمنی ،گروه سالمند و جوان ،صریح ،خطای پاسخ و زمان پاسخ ،کارایی تکلیف دوم ،کاهش تعداد خطاها مورد بررسی ،کاهش کارایی تکلیف دوگانه ،تکالیف دوگانه ،کاهش کارایی تکالیف دوگانه ،کارایی تکلیف دوگانه ،شرایط ضمنی در هر ،زمان پاسخ ،یادگیری ضمنی به توجه ،کارایی تکلیف ،گروه سالمند ،توجه در یادگیری ،شرایط یادگیری ،یادگیری حرکتی

هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان وابستگی به توجه در یادگیری صریح و ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان بود. روش: ابتدا نرم افزار تخصصی ارائه محرک های متوالی، ثبت زمان و خطای پاسخ و ارائه تکلیف آد بال طراحی شد. در این نرم افزار زمان پاسخ به محرک های متوالی و تعداد خطاها ثبت می گردید. در این پژوهش دو گروه سالمند و جوان در دو وضعیت یادگیری صریح و ضمنی (چهار گروه، هر گروه 15 نفر) شرکت داده شدند. برای تحلیل یافته ها از آنالیز واریانس چندطرفه استفاده شد، به این ترتیب که اثر سن، شرایط یادگیری (صریح و ضمنی) و نوع تحریک (توالی منظم و نامنظم) بر کاهش زمان پاسخ و کاهش تعداد خطاها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در گروه جوانان خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر بود. خطای پاسخ در شرایط ضمنی در هر دو گروه سالمند و جوان کمتر بود. در مرحله منظم خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر از مراحل نامنظم بود. بحث: تداخل تکلیف دوگانه در شرایط یادگیری ضمنی کمتر از یادگیری صریح است. بر اساس این یافته ها، یادگیری ضمنی نسبت به یادگیری صریح نیاز به توجه کمتری دارد و در شرایط تقسیم توجه (به ویژه در سالمندان)، بهتر است از شرایط یادگیری ضمنی استفاده شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.