خلاصه ماشینی:
"جز فرقههایی از شیعه که به ایجاد منظومههای فکرمستقل علاقهمند نبودند و چون«کیسانیه»آنها را بایدتنها در بعد سیاسی مورد مطالعه قرار داد،برخیگروهها و فرقههای شیعی چون امامیه نقش بسزاییدر شکلگیری کلام اسلامی ایفا کردهاند طبیعی استکه شیعیان در مباحث دینی به گفتههای امامان خودنظر داشته و در مسیر تفسیر قرآن افزون بر بهرهگیری ازسخنان پیامبر(ص)،اقوال امامان(ع)را نیز مدنظرداشتهاند.
امامان شیعی(ع)برخی اصحاب هوشمند خود را به فراگیری علمکلام و طریق آداب بحث و ورود در مباحث کلامیتشویق میکردند و طبیعی بود که این خود موجبرشد علم کلام در میان امامیه میشد.
در واقع در این زمان محافل علمی در قم،ری،بغداد ودیگر جاها بیشتر به جمع و تدوین مجامع حدیثی رویآوردند و طبیعی بود که بر اثر دوری از استدلالهایعقلی و کلامی،که پیش از آن مورد بهرهبرداری کسانیچون هشامبن الحکم،مومن الطاق،علی بن میثم وفضل بن شاذان قرار میگرفت و البته دقیقا مورد تأییدامامان شیعی(ع)قرار داشت،امامیه برای مدتی ازتداوم در بحثها و فعالیتهای کلامی بیبهره بودند.
ابوسهل نوبختی که سر آمد متکلمان این دوره است،با بهره گیری از میراث کلامی دوره هشام واخلافش و همچنین با استفاده از فعالیتهای کلامیابو عیسی وراق و ابن راوند(دو متکلمی که به علتمخالفت با معتزلیان به تشیع متهم شدند)و نیز مطالعهو بررسی آثار معتزلیان،توانست نظام کلامی امامیه رادر یک شکل جدید تدوین کند.
پیش از این دوره،یعنی زمانی کههشام بن الحکم و اتباعش در علم کلام و بحثهایکلامی دستاوردهای جدیدی عرضه می کردند،متکلمان معتزلی چون ابراهیم بن سیار نظامی از آن بهرهمی گرفتند و طبیعی بود که در مناظراتی که با امامیهداشتند،نه تنها سعی در باور کردن آموزه های خودداشتند،بلکه از بحثهای کلامی امامیه نیز استفادهمی کردند."