Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه روش کلامی شیخ مفید با کلام مسیحی

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 10 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : کلام، شیخ مفید، علم کلام، کلامی شیخ مفید، دین، تئولوژی، شیخ مفید با کلام، عقل، الهیات، ایمان، کلام مسیحی، خدا، متکلمان، شیعه، وظیفۀ، روشکلامی شیخ مفید با کلام، شیخ مفید با کلام مسیحیدکتر، دفاع، مکتب کلامی شیخ مفید، امام، عقاید، فهم، شیخ مفید از علم کلام، غزالی، اسلامی، فلسفه، مکتب کلامی، مقایسۀ روشکلامی شیخ مفید، متکلمان شیعه و شیخ مفید، سخن

خلاصه ماشینی: "(10)-این مطلب را آقای مکدرموت از«احیاء علوم‌الدین»غزالی نقلمی‌کند،که البته صحیح است و غزالی در کتاب«احیاءالعلوم»پس ازنقل آراء مختلف دربارۀ حلال یا حرام بودن علم کلام از کسانیهمچون مالک،شافعی،احمد بن حنبل و دیگران،در پایان به هدمآن پرداخته و در مجموع روی خوشی به کلام نشان نمی‌دهد،زیرا درآنجا به عنوان یک عارف اهل دل ظاهر شده است!اما حقیقت آناست که غزالی تنها در«احیاءالعلوم»دربارۀ کلام سخن نگفته و آنچهدر متن از او نقل شده داوری نهایی و اصلی او نیست. ایشان باید به شرح المواقف،الذخیره فی علم الکلامکشف المراد،شوارق‌الالهام،شرح تجرید قوشچی،شرح العقائدالنسفیه،تمهید الاصول،ارشاد الطالبین،نهج المستر شدین و دههارساله و کتاب عمدۀ کلامی دیگر مراجعه می‌کرد و آنها را مورد استنادقرار می‌داد،بویژه اینکه محور بحث ایشان مکتب کلامی شیخ مفیداست-که خود از متکلمان بزرگ شیعی است-و بهتر بود تعریف وموضوع و هدف علم کلام را در آثار متکلمان شیعی دنبال می‌کرد نهاز کسانی همچون غزالی که اشعری است،و ابن خلدون که سنیمتعصبی است مطلب نقل کند و آن را پایه داوری دربارۀ مکتب کلامیشیعه و نظام فکری یک عالم شیعی قرار دهد. دیگر دفاع از عقاید دینی و دفع شبهات واشکالات مخالفان و منکران و دشمنان،که وظیفه‌ای ثانوی و فرعی وتبعی است و جنبۀ سلبی دارد و گاه به دلایلی که اکنون مجال بحثدربارۀ آن نیست،بنا به ضرورت و مصلحت،این وظیفۀ ثانوی بیشترمورد عنایت متکلمان قرار گرفته،یا حجم آثاری که در این زمینه پدیدآورده‌اند از نظر کمی و کیفی بسیار بیشتر و چشمگیرتر از آثاری استکه در مورد توضیح خود دین و آموزه‌های آن تالیف کرده‌اند."

صفحه:
از 10 تا 13