چکیده:
یادگیری تر کیبات لغوی همواره برای فراگیران زبان دوم دشوار بوده است و تلاش برای یافتن
موثر در تسریع ایرن روند مورد بررسم, پژوهشگران بوده است. در تحقیق حاضر تلاش, برای بررسم, تاثیر
اززشیای , بویا بر یادگیری تر کیبهای لغوی متجانس و نامتجانس؟ در زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی
بهعنوان زبان خارجی شده است. از بین صد و بیست زبانآموز براساس آزمون تعیین سطح آکسفورد؛
شصت دانش آموز انتخاب شده و بهدو گروه سی نفره آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. در طول ده جلسه
اعمال آزمایش که در هر نوبت چهار ترکیب متجانس و چهار ترکیب نامتجانس بهانها آموزش داده شد.ء
درمجموع هشتاد ترکیب ارائه شد. گروه آزمایشی در معرض طرح پیشآزمون- همیاری - پسآزمون (مدل
فشردة ارزشیابی پویا) قرار گرفتند» درحالی که برای آموزش این ترکیبها بهگروه کنترل از مدلهای رایج
آموزشی استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل کواریانس (۸7100۷۸) نشان میدهد که ارزشیابی
پویا تاثیر به سزایی بر یادگیری ترکیبهای متجانس و بهخصوص نامتجانس در زبانآموزان ایرانی دارد و
بهتاثیر آنها بر بهچالش کشیدن شاخصههای زبانشناسی اشاره میکند. مفاهیم بهدست آمده از این تحقیق
معلمان را تشویق بهجایگزین کردن روشهای قدیمی با ارزشیابی پویا میکند که با قرار دادن زبان آموز و
نیازهای زبانی آن در اولویت یادگیری لغات دشواری همچون ترکیبات لغوی را آسان تر میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیب های لغوی متجانس و غیرمتجانس در زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی * علی اکبر خمیجانی فراهانی دانشیار گروه انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران ** غلامرضا میرزایی دانشجوی دوره دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش ، کیش ، ایران (تاریخ دریافت : ٩٧/٠٦/١٨، تاریخ تصویب : ٩٨/٠١/٢١، تاریخ چاپ: آبان ١٣٩٨) چکیده یادگیری ترکیبات لغوی همواره برای فراگیران زبان دوم دشوار بوده است و تلاش برای یـافتن روشـی موثر در تسریع این روند مورد بررسی پژوهشگران بوده است .
بـرخلاف دستاوردهای قابل توجه الیس ، سیمپسون ولاچ و ماینارد در مورد تأثیر اطلاعـات دو سـویه بـر سرعت یادگیری قواعد دانشگاهی زبان دوم در زبانآموزان، به کارگیری آنهـا بـه عنـوان یـک ابزار برای انتخاب ترکیب های لغوی در تحقیقات و کلاس دلالت به این موضوع دارد که شاید بهتر باشد در مطالعات آینده تاثیر آن بر روی یادگیری نیز بررسی شود.
سؤالات زیر برای این تحقیق شکل گرفته اند: سـؤال ١: آیـا ارزشـیابی پویـا تـأثیر قابـل تـوجهی در یـادگیری ترکیـب هـای لغـوی غیرمتجانس در زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی دارد؟ سؤال ٢: آیا ارزشیابی پویا تأثیر قابل توجهی در یادگیری ترکیب های لغوی متجانس در زبانآموزان ایرانی دارد؟ ٣- روش تحقیق ٣-١- شرکت کنندگان در ابتدا تعداد کل جامعه ی آماری که در این تحقیق مشارکت کـردهانـد ١٢٠ زبـانآمـوز در سطح متوسط و پیشرفته از دو آموزشگاه زبان در بندرعباس بودند.
Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning.
Group dynamic assessment in an early foreign language learning program: Tracking movement through the zone of proximal development.
Towards a dynamic way to learn collocations in a second language.