چکیده:
مشکلات روزافزون مناطق ساحلی جهان در نیمه دوم قرن گذشته باعث نگرانی کشورها و مجامع جهانی گردید. به همین خاطر در دهههای آخر قرن بیستم تلاش گردید تا راهکارهای متعددی برای حل مسائل مناطق ساحلی ارائه شود که یکی از این راهکارها، ایجاد مدیریت یکپارچه این مناطق بود. این در حالی است که به رغم گذشت حدود چند دهه از طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سطح جهانی و وجود تجربیات متعدد در این حوزه، سازوکار مدیریت مناطق ساحلی در ایران به طور عام و در استان هرمزگان به طور خاص نشان میدهد که یکپارچگی در راهبردها و سیاستها و هماهنگی در فعالیتها و اقدامها که اساس مدیریت یکپارچه است، وجود ندارد و در عین حال به رغم علم به وجود چنین مسایلی، دلایل آن، آنچنان که لازم است بررسی و تحلیل نشدهاند. بنابراین، مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که عوامل اصلی تفرق و غیریکپارچه بودن مدیریت در مناطق ساحلی استان هرمزگان به عنوان یکی از استانهای ساحلی ایران کدامند؟
برای پاسخ به سوال فوق با استفاده از روش تحقیق کیفی (تحلیل محتوای اسناد و پرسشنامه مشتمل بر سوالات باز و بسته)، نظام مدیریت مناطق ساحلی استان هرمزگان مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که عوامل اصلی تفرق و عدم یکپارچگی در مدیریت منطقه ساحلی استان هرمزگان شامل مواردی همچون فقدان رویکرد قانونی جامع و مستقل به موضوع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، عدم تقسیم کار مشخص بین نهادهای مرتبط با مدیریت منطقه ساحلی، عدم پوشش لازم در تمام ابعاد موضوعی و فضایی مرتبط با مدیریت منطقه ساحلی، و عدم حمایت موثر و عادلانه از کلیه ذینفعان مرتبط با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مهمترین عوامل تفرق و غیریکپارچه بودن مدیریت در مناطق ساحلی استان هرمزگان هستند.
Extended Abstract
Intrduction
Having a short glance on the management of Iran beaches generally, and in specific in Hormozgan shows that there is not any integration of strategies, policies or activity coordination which are the basis of integrated management. Since the organizations, responsible for governing the coastal zone, mainly are going to achieve and implement their own plans and programs, therefore the main common principles, from the integrated management, cannot be considered as the basis of planning and policy making at the moment in the coastal area of province.
There are many beneficiaries and operators at the coastal zone of the province such as, Cultural Heritage Organization, Handicrafts and Tourism Organization, town halls, military institutes, the private sector operators, Ports and Maritime Organization, Fisheries Organization and other organizations who control or work on the coastal zone direct or indirect. Accordingly, there will not a common principle, the principle that has been emphasis by the integrated management. Therefore, the present study is going to find out what are the main factors of inconsistency and non-integration of management at the coastal zone of Hormozgan province