خلاصه ماشینی:
"آنچه ذهن ما را به خود مشغول میدارد، این است که چرا کرامیه در حفظ و صیانت موقعیت مذهبی خود در خراسان ناکام ماند؟دیدگاه کرامیه در مورد اسلام چه بود و چرا مقبول واقع نگردید؟چه دلیلی میتوان از لحاظ مذهبی برای شکست این فرقه و موفقیت دیگر مکاتبه، اقامه نمود؟ (6) کرامیه، تقریبا توسط اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان آن دوران مورد لعن و نفرین قرار میگرفت.
او نیز مانند احمد مبلغی بود سنتگرا که در عین حال نظریات کلامی خویش را هم، ترویج میداد (16)P}وی در مناظراتی شرکت میجست، که پیرامون این سؤالات بود که:ایمان حقیقی مشتمل (*)درباره سایر منابع و مأخذهای ناشناخته(مجهول) درباره کرامیه، «جوزف فاناس»نسخهای خطی از عمر سمرقندی در قرن پنجم تحت عنوان«رونق القلوب» یافته است.
* علاوه بر خانقاهها، کرامیان دارای سه مدرسه در نیشابور بودند که در واقع مرکز فرماندهی جنبشهای کرامیان محسوب میشد (27) و نیز یک مدرسه در هرات داشتند که به نظر میرسد، به دست شخص ابن کرام، تأسیس شده بود.
(47) عقیده کرامیه در مورد فقر، تنفرشان نسبت به کار-به عنوان وسیلهای برای کسب درآمد-و زهد خشک و پرشور آنان، با دیدگاه اسلام در مورد جهد و سختکوشی برای گذران زندگی-که مورد تأیید و قبول دیگر مذاهب در نیشابور نیز بود- تفاوتی فاحش و آشکار داشت.
برای کسب اطلاعات عمومی پیرامون خانقاهها، بنگرید به ذیل کلمه«خانقاه»در Encyclopedia of Islam (27)-بولیه، نام سه مدرسه کرامیه را، که در قرن چهارم در نیشابور وجود داشت، ذکر میکند:«اعیان نیشابور» ص 253، ضمیمه 1."