Skip to main content
فهرست مقالات

سیاست بدعتگذاری در خراسان

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 55 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : کرامیه ،نیشابور ،کرامیان ،خانقاه ،شافعیان ،اسلام ،صوفیان ،هجری ،ابن کرام ،حنفیان ،شهر ،مدارس ،ابو بکر ،حمایت ،تاریخ ،قدرت ،قرن پنجم ،قرن چهارم ،کتاب ،کلام ،قرن پنجم هجری ،قرن چهارم هجری ،اجتماعی ،فرقه کرامیه ،بن کرام ،صص ،کسب ،حنفیان و شافعیان ،مذهب شافعی ،شافعیان نیشابور حمایت

خلاصه ماشینی:

"آنچه ذهن ما را به خود مشغول می‌دارد، این است که چرا کرامیه در حفظ و صیانت موقعیت مذهبی خود در خراسان ناکام ماند؟دیدگاه کرامیه در مورد اسلام چه بود و چرا مقبول واقع نگردید؟چه دلیلی می‌توان از لحاظ مذهبی برای شکست این فرقه و موفقیت دیگر مکاتبه، اقامه نمود؟ (6) کرامیه، تقریبا توسط اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان آن دوران مورد لعن و نفرین قرار می‌گرفت. او نیز مانند احمد مبلغی بود سنت‌گرا که در عین حال نظریات کلامی خویش را هم، ترویج می‌داد (16)P}وی در مناظراتی شرکت می‌جست، که پیرامون این سؤالات بود که:ایمان حقیقی مشتمل (*)درباره سایر منابع و مأخذهای ناشناخته(مجهول) درباره کرامیه، «جوزف فان‌اس»نسخه‌ای خطی از عمر سمرقندی در قرن پنجم تحت عنوان«رونق القلوب» یافته است. * علاوه بر خانقاهها، کرامیان دارای سه مدرسه در نیشابور بودند که در واقع مرکز فرماندهی جنبشهای کرامیان محسوب می‌شد (27) و نیز یک مدرسه در هرات داشتند که به نظر می‌رسد، به دست شخص ابن کرام، تأسیس شده بود. (47) عقیده کرامیه در مورد فقر، تنفرشان نسبت به کار-به عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد-و زهد خشک و پرشور آنان، با دیدگاه اسلام در مورد جهد و سخت‌کوشی برای گذران زندگی-که مورد تأیید و قبول دیگر مذاهب در نیشابور نیز بود- تفاوتی فاحش و آشکار داشت. برای کسب اطلاعات عمومی پیرامون خانقاهها، بنگرید به ذیل کلمه«خانقاه»در Encyclopedia of Islam (27)-بولیه، نام سه مدرسه کرامیه را، که در قرن چهارم در نیشابور وجود داشت، ذکر می‌کند:«اعیان نیشابور» ص 253، ضمیمه 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.