Skip to main content
فهرست مقالات

دانش نقد ادبی

نویسنده:

(5 صفحه - از 28 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،نقد ،نقد ادبی ،هنری ،ناقد ،شعر ،هملت ،اسطوره ،اثر ،شاه ،شاعر ،ادبیات ،دانش نقد ادبی ،داوری ،انسان ،اثر ادبی ،اجتماعی ،قهرمان ،پرومته‌ئوس ،روایتها ،اصول داوری آثار ادبی ،اثر هنری ،بنیاد ،باور ،سخن ،اصول ،کار ،جامعه ،اجتماعی پرومته‌ئوس قهرمان ،نقد ادبی پیرو اصول

خلاصه ماشینی:

"(3)واژهء « solitirK »در زبان یونانی نیز به معنای تشخیص و داوری است،یعنی هنر فرا روند یا اصول داوری آثار ادبی است که باز سنجی آنها را ممکن می‌سازد،پس به‌ خلاف تصور عامه نقد با عیبجویی تفاوت دارد. او در خواندن آثار ادبی وارد حوزهء تفکر می‌شود و می‌خواهد بداند که این آثار چه‌اند و سودشان چیست؟چه تمایلاتی را خشنود می‌سازند؟ چرا نوشته و خوانده می‌شوند؟نقد ادبی نوعی‌ نظرورزی نیز هست و می‌پرسد شعر یا قصه یا درام‌ چیست و آیا اثر عرضه شده امتیاز هنری دارد یا نه؟ البته هیچ نقدی نمی‌تواند آن اندازه رسا و کامل باشد که همهء جوانب اثری مانند«شاهنامه فردوسی»را باز نماید،و بسنجد،اما از سوی دیگر تجربهء مستقیم ناقد از شعر فردوسی می‌تواند این اثر را تا حدودی بهدیگران‌ بشناساند و متضمن فعالیتهای تعمیم یافته باشد. او(به تصویر صفحه مراجعه شود) قصیدهء خود را این گونه پایان می‌دهد: «من در اینجا هستم‌ انسان را به صورت خود در می‌آورم‌ نژادی که همانند من است‌ که رنج بکشد و بگرید به وجد می‌آید و شاد باشد و همچون من‌ هیچ پروای شمایان را نداشته باشد» به نظر فیلسوفان اجتماعی پرومته‌ئوس قهرمان‌ مبارزه است:«اونمی‌خواست برده و بندهء شاه خود کامه‌ و شکنجه‌گر آدمیان باشد. به طور کلی نقد صوری شعر و شاعری را در سرچشمهء معتبر شناخت می‌داند که جز با واژگان خود انتقال‌ نمی‌یابد و این مطلب را باور دارد که باید از همه مسایل‌ همچون وضعیتهای شخصی و اجتماعی نهفته در پس‌ اثر دوری گزید(مسایلی از قبیل دلالتهای اخلاقی‌ و..."

صفحه:
از 28 تا 32