چکیده:
کتابخانههای دانشگاهی از ارکان مهم نظام آموزشی و پژوهشیاند و دیدگاههای استفادهکنندگان، میزان استفاده و رضایت آنها از کتابخانه و خدمات ارائه شده میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی این رکن مهم نظام دانشگاهی باشد که در نهایت به تغییر روشهای موجود و به کارگیری روشهای جدید اطلاعرسانی جهت بهرهگیری بیشتر مراجعان و روشن ساختن موانع دستیابی آنها به منابع مورد جستوجو منجر میشود.هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از خدمات کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم میباشد.یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین مراجعان به کتابخانه را زنان،دانشجویان مجرد،در مقطع کارشناسی گروه علوم انسانی،در گروه سنی 18 تا 22 سال،و غیر شاغل تشکیل میدهند.همچنین بیشترین میزان رضایت در 4 بعد(مجموعه،خدمات،کتابدار،و تجهیزات)از کتابداران و مربوط به دانشجویان مرد،و کمترین میزان رضایت از امکانات فیزیکی و رفاهی و تجهیزات است.
خلاصه ماشینی:
"چگونگی بهرهگیری و میزان رضایتمندی دانشجویان از کتابخانهء دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم محمد رضا اباذری1 چکیده کتابخانههای دانشگاهی از ارکان مهم نظام آموزشی و پژوهشیاند و دیدگاههای استفادهکنندگان، میزان استفاده و رضایت آنها از کتابخانه و خدمات ارائه شده میتواند معیار مناسبی برای ارزیابی این رکن مهم نظام دانشگاهی باشد که در نهایت به تغییر روشهای موجود و به کارگیری روشهای جدید اطلاعرسانی جهت بهرهگیری بیشتر مراجعان و روشن ساختن موانع دستیابی آنها به منابع مورد جستوجو منجر میشود.
حسن صیامیان در یک طرح تحقیقاتی به«بررسی میزان علاقهمندی و استفادهء دانشجویان از کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران(ساری)» پرداخته که نتایج نشان میدهد ارتباط معناداری بین روزآمد بودن مجموعهء منابع و گرایش بیشتر دانشجویان در استفاده از آنها وجود دارد و جهت استفادهء بهینه از نشریات و منابع پزشکی موجود مانند<ایندکس مدیکوس> و پایگاه اطلاعاتی مدلاین برگزاری دورههای آموزشی ضروری است((3:69)).
بررسی میزان رضایتمندی مراجعان از خدمات کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی همانطور که جدول 3 نشان میدهد رضایتمندی از تعداد منابع امانتی در هر نوبت امانت در حد خیلی کم؛رضایتمندی از مدت امانت منابع و اختصاص بخش مرجع به روزهای خاص جهت استفادهء مراجعان زن و مرد درحد متوسط؛و آگاهی از مقررات بخش امانت و رایانهء موجود در میز امانت برای دستیابی به منابع و ساعات کار کتابخانه در حد زیاد بیان شده است.
بررسی میزان رضایتمندی مراجعان از کتابداران کتابخانه اطلاعات جدول 4 نشان میدهد یاری رساندن کتابداران کتابخانه،نحوهء برخورد با مراجعان، و سعی آنها دریافتن منابع اطلاعاتی در حد زیاد،و تنها رضایت از راهنمایی کتابدار بخش مرجع در حد متوسط بوده است."