خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:چرا شمارداستانسرایان و نثرنویسان تا اینحد اندک بود،علت این عدم تعدلچیست؟ رزا چاسل:دلیل بسیار ساده بود،شعر در اسپانیا همواره از نیاکان خوبیبرخوردار بوده است،تاریخ دارد،پدردارد!شعر قرن هفدهم عالی است،بی نظیر است،در عوض نثر چندانشکوفا نمیشود،زیرا نثر قرن نوزدهمنامتعادل است،همه افراد این نسلخواستند تا خویشتن را از آن دور کنند،زیرا اسپانیا نتوانست و نخواست خود رابا تغییر زندگی وفق دهد.
کیهان فرهنگی:تأثیر اونامونو درتسلهای ادبی بعد،و به ویژه نسل27 و خود شما چگونه بود؟ رزا چاسل:در رابطه با این موضوعمنتقدین زیادی صحبت کردهاند،براینمونه میتوان به گفته خولیان ماریاناشاره کرد،وی میگوید6«چاسل او راپی میگیرد و تأثیر وی بر چاسل بیشاز دیگران بوده است».
چگونه بوده است؟ رزا چاسل:رابطهای بسیار دوستانه وخوب،اما همان گونه که میدانید مندر ابتدای پیدایش این نسل مدت ششسال در اسپانیا نبودم و در رم زندگیمیکردم،یعنی در اصل از زیستن درجوانی و ابتدای کار با همردیفان خودعقب ماندم،و نتوانستم چون دیگراندر گردهماییهای ایشان شرکت کنم.
کیهان فرهنگی:اکنونه که از سال27 صحبت میکنیم،با توجه بهآشنایی خوانندگان«کیهانفرهنگی»از شرایط آن زمانمیتوانیم به اولترائیسم(افراطگرایی)بازگردیم و علل عمدۀ آن راجستجو کنیم؟ رزا چاسل:در اصل رامون گومزدلاسرنا کسی بود که این کار را انجامداد.
کیهان فرهنگی:به نظر شما میانشاعر و نثر نویس چه مرزی موجوداست؟به ویژه شما که هم شاعرهستید و هم نویسنده به هنگامخلق هر یک از انواع کار تفاوتانسان شاعر و نویسنده را در چهمیبینید؟ رزا چاسل:این دو انسان در خلقیکی هستند،«من»شاعر و«من»نویسنده یا داستان نویس چندان با مغریبه نیستند،تنها در آن هنگام کهشعر میسرایم نمیتوانم از حدود و مرزقوانین پار فراتر بنهم و در عوض در نثرهر نوع افراطی را برای خود جایزمیدانم."