Skip to main content
فهرست مقالات

منشا درام در ایران

ISC (24 صفحه - از 13 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : درام ،اساطیری ،نمایش ،ادب ،دین ،تئاتر ،اسلام ،تعزیه ،یونان ،داستانهای ،ایران باستان ،تاریخ ،درام در ایران ،فرهنگ ،یونان باستان ،روایت ،حکایت ،پادشاهان ،مراسم ،امام ،کتاب ،درام تعزیه ،نقل ،سخن ،اصل ،درام تعزیه در ایران ،تئاتر یونان ،اساطیر و داستانهای حماسی ،خدایی یونان باستان ،در ایران

خلاصه ماشینی:

"قصد من شرح مجمل تاریخی ادبی ایران نیست،چون نه موضوع این جستار است و نه در آن زمینه بصیرتی دارم،بلکه مقصود از این یادآوری مختصر،طرح‌ پرسشی است که از دیرباز ذهنم را به خود مشغول داشته است و آن اینکه آیا ادب حماسی-اسطوره‌ای که دارای عنصر یا توانی نمایشی(دراماتیک)است و قالبی گفت و شنودی دارد مانند گاتها،کهن‌ترین و مقدس‌ترین بخش اوستا که‌ بعضا سروده‌های شخص و خشور زرتشت سپنتمان است و مغان آنرا به شکل‌ مکالمه-سؤال و جواب-می‌خوانده‌اند)،با توجه به این معنی که گفت و شنود، مبین موضع‌گیری و رودررویی و نتیجة،عنصری اساسا نمایشی(دراماتیک) است،می‌توانست موجب پیدایی نمایش و نمایشنامه‌نویسی شود؟بسان‌ حماسهء گیل گمش که به قول شکیب الخوری عراقی به مدت دوازده روز،به‌ هنگام برگزاری جشنوارهء بابلی اکیتو (Akitu) در بیرون معابد بابل،نقل می‌شود و (1)- Jan Raypka,Les sept princesses de Nizami. شیعه،منکر حکومت غاصب بود و لاجرم مشروعیتش را قویا انکار می‌کرد و تعزیه نیز برهه‌ای یعنی پاره‌ای از روزگار دراز است که زمان حاضر تاریخی‌ آفاقی را نفی می‌کند و زمانی آرمانی یا اسطوره‌ای و بهشت آئین بر آن چیره‌ می‌گرداند و معنی این سخن اینست که شیعه با سرنوشت بیدادگر،سر معارضه و ستیز داشت و به حسب مورد،با تقدیر ستمکار به مکر و حیله و تزویر رفتار نمی‌کرد و در برابر زور و خشونت ظالمان زمانه،سر تسلیم فرود نمی‌آورد،بلکه‌ عصیان و قیام خونبار بر آنان را واجب می‌شمرد. آنان احساس قصور و تشویشهای وجدانی دردمند(یا اضطراب ناشی از وقوف به درد)را کشف کردند و خاصه ایرانیان در زندگانی امام حسین(ع)،تنها به چشم سرنوشتی فاجعه‌انگیز ننگریستند،بلکه سری‌ترین خواستهای سیاسی‌ و ملی خود را نیز در آن گنجاندند1»و این دومین علتی است که پیدایی تعزیه را در ایران شیعی توجیه می‌کند و برخلاف علت نخست که تاریخی و زمانمند است،مبنایی اساطیری دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.