چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همگی دانشجویان رشتة کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی در نیمسال اول تحصیلی 98- 1397 به تعداد 27 نفر بود که درس مذکور را انتخاب کرده بودند. این دانشجویان بهروش تمامشماری انتخاب و بهشیوة تصادفی در دو گروه (14 نفر گروه آزمایش و 13 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامةدرسی مکالمة عربی را بهمدت یک ترم با استفاده از فاوا دریافت کردند و گروه کنترل بهروش رایج آموزش دیدند. دادههای با استفاده از پرسشنامه اشتیاق یادگیری و نمرة پایان ترم بهعنوان عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فاوا سبب افزایش اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی شده است. براین اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربی میتواند بهعنوان یک برنامة مداخلهای موثر جهت بهبود اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی باشد.
This study investigated the effectiveness of information and communication technology (ICT) on the Learning engagement and Academic Performance in the conversation of the Arabic Language Curriculum. This study was Quasi and pretest-posttest with control group. The population included all undergraduate students of Arabic language and literature of Kharazmi University in first semester of 2018-19 academic year, Who selected conversation of the Arabic Language (27 individules) and this students (14 persons for experimental group and 13 persons for control group) were selected by random sampling method. The experimental group received ICT intervention during 0ne semester and control group trained using traditional teaching method. Data was collected using a questionnaire of learning engagement source of the questionaire scores point of students was used as the indicator of academic performance. The covariance analysis showed that ICT has increased Learning engagement and Academic Performance. According to the results using ICT in Arabic language training could be used as an effective intervention to increase Learning engagement and promote Academic Performance.