چکیده:
مهمترین هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پیادهسازی استراتژی و تأثیر آن بر عملکرد کسبوکارهای الکترونیکی درقالب مدل مفهومی و آزمون آن است. این پژوهش با ارائه ی مدل مفهومی سعی در آزمون نقش میانجی پیادهسازی استراتژی بین متغیرهای فرایند عملیاتی، محتوا و زمینه استراتژی با عملکرد سازمانی دارد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع همبستگی بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کسبوکار الکترونیکی فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات و جامعه اطلاعاتی است و ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 33 سؤال بوده که 46 شرکت به آن پاسخ داده و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSmartPLS3 انجام شده است. نتایج نشان میدهد پیادهسازی استراتژی بر عملکرد سازمان اثرگذار و نقش میانجیگری میان محتوا، فرآیند عملیاتی استراتژی و عملکرد سازمانی دارد. اما اثر عوامل زمینهای استراتژی بر پیادهسازی آن تأیید نشد.
The most important purpose of this study is to investigate the factors affecting the implementation of the strategy and its impact on the performance of electronic businesses in the form of a conceptual model and its testing. By presenting a conceptual model, this study attempts to test the mediating role of strategy implementation between operational process, content and context of strategy variables with organizational performance. This research is practical in terms of purpose and in terms of method of data collection; it is a correlation model in particular. The statistical population of the research is electronic business of information technology, communication technology and information society. Forty-six companies answered the standard questionnaire with 33 questions. Convergent and divergent validity and Cronbach's alpha and hybrid reliability used to assess its validity. Data analysis performed using SmartPLS3 software. The results show that strategy implementation has an impact on the performance of the organization and mediates the role of content, strategy operational process and organizational performance. However, the effect of the strategy context factor on its implementation do not confirmed.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش هدف بررسي نقش ميانجي پياده سازي استراتژي در کسب وکارهاي الکترونيکي بين متغيرهاي فرآيند عملياتي ، زمينه و محتوا استراتژي با متغير عملکرد سازمان است .
پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Cândido & Santos (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Nwachukwu 2 Berhane Asgedom & Lehal 3 Galpin 4 Köseoglu, Yazici & Okumus 5 Obeidat 6 Alicja (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Engberg, Hörte & Lundbäck 2 Zeps & Ribickis 3 Radomska 4 Crittenden & Crittenden 5 Miller, Hickson & Wilson (به تصویر صفحه رجوع شود) توسعه فرضيه ها و مدل مفهومي با توجه به يافته هاي پژوهش هاي پيشين در جدول ١ ، ميتوان اظهار داشت پياده سازي استراتژي يکي از عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان است که خود تحت تأثير عوامل مختلفي چون محتواي استراتژي، زمينه و فرآيند عملياتي استراتژي است [٢٦].
1 Li, Guohui & Eppler 76 مطالعات مديريت راهبردي ـ شماره ٤٠ ـ زمستان ١٣٩٨ در نهايت نتايج پژوهش هاي نشان داده است که فرآيند عملياتي اجراي استراتژي بر پياده سازي آن موثر است [٢١، ٣٧].
پژوهش هاي پشتيبان کننده فرضيه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Brui 2 Alamsjah 3 Rajasekar 4 Viet Nguyen & Nhuan Nguyen 5 Okumus مدل راهبردي عملکرد کسب وکارهاي الکترونيک 77 بر اساس آنچه تاکنون بيان شده است و نيز مرور پژوهش هاي پيشين که در جدول هاي ١ و ٢ آمده است ، مدل مفهومي به صورت ارائه شده در شکل ١ پيشنهاد ميشود: (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١.