چکیده:
هر دانش آموزان بزرگسال با توجه به جایگاهی که در جامعه دارند یکی از مهمترین عناصر پیشرفت محسوب میشوند و نقش محوری در توسعه و رشد کیفیت آموزش عالی ایفا میکنند. درحالیکه هنوز اکثر محققان آموزشی معتبر دنیا در پی یافتن روشهای آموزشی هستند که موجب ارتقای یادگیری مداوم و خلاقانه و خود محوری در دانش آموزان بزرگسال گردد. بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که سبک یادگیری باید به گونه ای باشد تا حداکثر موفقیت در یادگیرندگان به دست آید. در گذشته رویکردهای مختلف روانشناسی با تمرکز بر تفاوتهای فردی، اجتماعی و برنامه ریزی ملی با ارایه نظریه های مختلف در حیطه آموزش و یادگیری پرداخته و بر اساس مطالعات مختلف روشهایی را برای بهبود آموزش و یادگیری طراحی و پیشنهاد کرده اند. از این رو هدف این پژوهش بررسی نقش مولفه های موثر در آموزش و یادگیری دانش آموزان بزرگسال می باشد. در این مطالعه 55 داده از دانش آموزان بزرگسال شهرستان بهشهر که با پر کردن پرسشنامه ای شامل عوامل موثر در پیشرفت یا ترک تحصیل دانش آموزان بزرگسال بوده را تکمیل نمودند. این پرسشنامه دارای 30 سوال در سه بخش عوامل فردی، غیر فردی و آموزش ملی بوده است. در این تحقیق برای ارزیابی داده های رتبه ای از مدل رتبه ای رش استفاده میشود. ابتدا مناسب بودن داده ها با مدل رش توسط Outfit وInfit نشان داده میشود. سپس با استفاده از نمودار حبابی مقادیر Outfit وInfit هم تقریبا به ترتیب برابر 0 و 1 دیده میشود. از طرفی برای نشان دادن چگونگی قرار گرفتن وضعیت مکانی توافق دانش آموزان بزرگسال با سوالات مورد نظر از نمودار رایت-رش استفاده میشود. نتایج به دست آمده حاصل از تحلیل نمودار نشان میدهد نگرش و رفتار معلمان نقش مهمی در تحصیل یا ترک تحصیل دانش آموزان بزرگسال دارد در حالیکه مشکلات جسمانی و روحی نقش کمرنگتری در تحصیل یا ترک تحصیل دانش آموزان بزرگسال ایفا میکند.
Each adult student is considered one of the most important elements of progress due to their position in the society and plays a pivotal role in the development and growth of the quality of higher education. While most of the world's leading educational researchers are still looking for educational methods that promote continuous, creative and self-centered learning in adult students. Many theorists believe that the learning style should be such that maximum success is achieved in learners. In the past, different approaches to psychology have focused on individual, social and national planning differences by presenting different theories in the field of education and learning, and based on various studies, they have designed and proposed methods to improve education and learning. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of effective components in teaching and learning of adult students. In this study, 55 data from adult students in Behshahr city were completed by filling out a questionnaire containing factors influencing the progress or dropout of adult students. This questionnaire had 30 questions in three sections: individual, non-individual factors and national education. In this research, Rush rank model is used to evaluate ranking data. First, the suitability of the data with the growth model is shown by Outfit and Infit. Then, using the bubble diagram, the values of Outfit and Infit are almost equal to 0 and 1, respectively. On the other hand, the Wright-Rush chart is used to show how the situation of the adult students' agreement with the desired questions is located. The results of the chart analysis show that teachers' attitudes and behaviors play an important role in the education or dropout of adult students, while physical and mental problems play a lesser role in the education or dropout of adult students.
خلاصه ماشینی:
دانش آموزان بزرگسال، ترک تحصیل، نمودار رایت-رش، نگرش معلمان 1- مقدمه آموزش بزرگسالان و یادگیری بخشی جدایی ناپذیر از حق آموزش و یادگیری مادام العمر است و شامل تمامی انواع آموزش و یادگیری می شود که هدف آن کسب اطمینان از اینست که فراگیران بزرگسال بتوانند به راحتی در جامعه و دنیای کاریشان شرکت کنند.
4- روش پژوهش پژوهش حاضر با توجه به دیدگاه دانش آموزان بزرگسال در رابطه با عوامل موثر بر ترک تحصیل یا مراجعه مجدد به تحصیل بزرگسالان انجام گرفته است.
در این تحقیق اطلاعات در مورد مناسب بودن داده ها با مدل رش را می توان با نمودار حبابی تعیین کرد [39] و سپس وضعیت و چگونگی تاثیر عوامل موثر نامبرده را از دیدگاه دانش آموزان بزرگسال با نمودار رایت-رش تعیین کرد[40-42].
5- نتایج این مطالعه برای بررسی اینکه میزان و چگونگی دیدگاههای دانش آموزان بزرگسال در حال تحصیل نسبت به عوامل موثر در ترک یا برگشت به تحصیل به صورت زیر بررسی می شود.
جدول 3- دسته بندی سوالات کلیدی به تصویر صفحه مراجعه شود 6- بحث این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر ترک تحصیل و ادامه تحصیل تعدادی از دانش آموزان بزرگسال دوره دوم متوسطه شهرستان بهشهر بررسی شده است.
به طور کلی این تحقیق به اهمیت عوامل موثر بر ابعاد مختلف آموزشی دانش آموزان بزرگسال پرداخته است.
Dispositional factors affecting motivation during learning in adult basic and secondary education programs.
Social factors influencing the success of adult learners: Examining the use of online learning programmes at a higher education institution in South Africa (Doctoral dissertation).