چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بازخورد مقایسه ای-اجتماعی بر اکتساب و تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی-حرکتی در دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. در این تحقیق تعداد 36 دانش آموز دبیرستانی به عنوان نمونههای آماری بصورت تصادفی در سه گروه 12 نفری بازخورد مقایسه-اجتماعی مثبت، منفی و واقعی قرار گرفتند. پس از ثبت امتیازات پیش آزمون، در مرحله اکتساب که پنج روز به طول انجامید آزمودنیها در هر روز تعداد ده بلوک سه تایی سرویس بلند بدمینتون اجرا کردند که بعد از هر بلوک بازخورد میانگین امتیازات خود را با توجه به گروهی که متعلق به آن بودند بصورت مثبت (بالاتر از امتیاز واقعی)، منفی (پایین تر از امتیاز واقعی) و واقعی (امتیاز واقعی) دریافت کردند. آزمون تحکیم یادگیری نیز بعد از 72 ساعت بیتمرینی همانند پیش آزمون اجرا شد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها و همگنی واریانسها به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری (05/ 0≥ P) استفاده شد. نتایج بررسی نشان داد که در مرحله اکتساب، تمرین موجب بهبود عملکرد گروهها شد. اما بین عملکرد گروههای بازخورد مثبت، منفی و واقعی در این مرحله تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میزان تحکیم یادگیری نیز در گروه بازخورد مثبت بطور معنی داری بهتر از گروههای دیگر بود. یافتههای تحقیق بیانگر این است که بازخورد مقایسه ای- اجتماعی مثبت در تحکیم یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی مانند سرویس بلند هدفدار بدمینتون موثر است.
The aim of this study was to determine of the social-comparative feedback effect on acquisition and consolidation of a perceptual-motor skill in high school male students. In this study, 36 high school students were randomly assigned to three groups of 12 subjects with positive , negative and veridical social-comparative feedback groups. Pretest scores were recorded . Acquisition phase were five days and each subjects performed 10 blocks of the three trials badminton long serve in each day. After the each block, they received feedback of average scores in the form of positive ( higher than the actual rating ) , negative ( lower than the actual rating ) and veridical ( the actual rating ) due to the group to which they belong. Also after 72 hours detraining, consolidation test performed as well as pretest. After determining the data normality and homogeneity of variances to analyze data was used from repeated measures ANOVA, one-way ANOVA and Tukey posthoc test at the significant level 0.05 . The acquisition phase results showed that practice days were improved the performance of groups. But there was no significantly difference between groups. The consolidation of positive feedback group was significantly better than other groups. The findings suggest that positive social-comparative feedback affects the consolidation of a perceptual-motor skill such as targeted badminton long serve .
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که در مرحلۀ اکتساب، تمرین موجب بهبود عملکرد گروهها شد، اما بین عملکرد گروههای بازخورد مثبت، منفی و واقعی در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد .
لیث ویت و ولف )آ2010( در مطالعۀ خود بر روی دانشجویان کارشناسی نشان دادند که در یک تکلیف تعادلی افراد گروه بازخورد هنجاری مثبت و منفی نسبت به گروه کنترل یادگیری بهتر داشتند که این اثر در گروهی که بازخورد مقایسهای- اجتماعی مثبت دریافت کرده بودند، بیشتر بود )15(.
با اینکه شرکتکنندگان دربارۀ بهبود عملکردشان از یک بلوک به بلوک دیگر بازخوردی دریافت نکردند )فقط بازخورد خطا بعد از هر کوشش دریافت کردند(، گروهی از شرکتکنندگان که به آنها بازخورد هنجاری بهبود عملکرد بالاتر از میانگین داده شده بود، نسبت به گروهی که این باور در آنها القا شده بود که بهبودی در عملکردشان کمتر از متوسط بوده است، عملکرد مؤثرتری را در آزمون انتقال نشان دادند، ولی در مرحلۀ اکتساب و یادداری تفاوتی بین عملکرد گروههای Social-comparative feedback Normative feedback بازخورد مثبت و منفی مشاهده نشد )16(.
بنابراین با توجه به موارد عنوانشده، بهنظر میرسد بازخورد مقایسهای ارائهشده به هر یک از گروهها در مرحلۀ اکتساب، طبق اصول اساسی یادگیری بهعنوان یک متغیر اجرایی تغییرات فیزیولوژیکی سطح کنترل مهارت را هنگام اجرا تحت تأثیر قرار داده و موجب بهبود عملکرد آزمودنیها در این مرحله شده است.
بنابراین نتایج این تحقیق تأییدی است بر تحقیقات گذشته که نشان دادند بازخورد مقایسهای- اجتماعی مثبت با افزایش انگیزش موجب افزایش یادگیری میشود.