Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی و رواندرمانی بدن

نویسنده:

کلیدواژه ها : روانشناسی بدن ،رواندرمانی بدن ،زیست انرژی ،تحلیل‌منش

کلید واژه های ماشینی : بدن ،روانشناسی ،روان ،روانشناسی و روان‌درمانی بدن ،انرژی ،فروید ،اعصاب ،ذهن ،درمان بدنی ،تحلیل‌منش ،روانشناسی بدن ،سازوکار تبدیل نشانه‌های ذهنی ،مفاهیم و سازوکارهای ارتباط ذهن ،حافظه ،رایش ،پایه‌گذاری رویکرد روانشناسی بدن ،نباتی ،رویکرد ،عضلات زره عضلانی زره ،بیمار ،ذهن و بدن ،زره عضلانی ،زره عضلانی انرژی حیاتی ،زره عضلانی زره عضلانی ،اعصاب نباتی ،مفهوم ،بسط مفهوم انرژی حیاتی ،درمان بدنی حالتهای عضلانی ،انرژی نباتی در عضلات زره ،شخصیت

یکی از کهن‌ترین و گسترده‌ترین موضوعات بیان شده در تاریخ اندیشه،نسبت‌مندی ذهن‌ -بدن یا ارتباط میان امر ذهنی و امر جسمانی است(گودمن،1991).در این میان اندیشمندان‌ بسیاری،تلاش نمودند تا ماهیت این رابطه را روشن سازند. بدین‌سان،رویکردهای روانشناسی،براساس ماهیت این رابطه،سامان یافته و هریک به‌ تشریح سازوکار این رابطه پرداختند.از جامع‌ترین و بانفوذترین رویکردهای روانشناسی،می‌ توان به رویکرد روانکاوی فروید اشاره کرد،که پایه‌های روانشناسی شخصیت و ورانشناسی بالینی‌ را شکل داد.فروید با ارائه این نظام،بسیاری از مفاهیم و سازوکارهای ارتباط ذهن-بدن را روشن‌ ساخت،از جمله مفهوم سرکوب و سازوکار تبدیل نشانه‌های ذهنی(روانشناختی)به نشانه‌های‌ بدنی. ویلهلم رایش و الکساندر لوون،از شاگردان و پیروان فروید،با بهره‌گیری از مفاهیم‌ روانکاوی،به گسترش و پایه‌گذاری رویکرد روانشناسی بدن پرداختند. روانشناسی بدن،با بسط مفهوم انرژی حیاتی(لیبیدو)،به تشریح سازوکار تبدیل این انرژی‌ بین ذهن و بدن می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"فروید با ارائه این نظام،بسیاری از مفاهیم و سازوکارهای ارتباط ذهن-بدن را روشن‌ ساخت،از جمله مفهوم سرکوب و سازوکار تبدیل نشانه‌های ذهنی(روانشناختی)به نشانه‌های‌ بدنی. روانشناسی بدن،با بسط مفهوم انرژی حیاتی(لیبیدو)،به تشریح سازوکار تبدیل این انرژی‌ بین ذهن و بدن می‌پردازد. و بعد جدیدی از سازوکار حیات و نیز ارتباط ذهن-بدن را پیش روی دانشمندان قرار داد(اشمن،1382) زیگموند فروید3(1939-1856)روانپزشک اتریشی و بنیان‌گذار مکتب روان تحلیل‌گری، انرژی خاصی را در افراد فرض کرد که از آغاز زندگی در آنها وجود دارد و نیروی لازم برای اعمال‌ حیاتی،لذتها و خواستهای فرد را مهیا می‌سازد. به اعتقاد او،علاوه بر انرژی جسمانی،انرژی‌ روانی‌6نیز وجود دارد که در فرایندهای روانشناختی همچون ادراک،یادآوری،اندیشه و تفکر به‌ (1) shamanism (2) animal magnetism (3) s-freud (4) libido (5) eros (6) psychic energy کار می‌رود و به‌طورکلی،انرژی محرک شخصیت است(کجباف،1381). lowen (3) body psychology (4) functional psychosis (5) explicit memory (6) implicit memory اعصاب خودکار،حسی و بدنی به وجود می‌آید و مغز،رخدادهای هیجانی را در سیستم ماهیچه‌ ای بدن حفظ می‌کند و به این ترتیب علاوه بر حافظه ذهنی(یا به عبارت دیگر حافظه آشکار) حافظه بدن‌1(یا حافظه ضمنی)شکل می‌گیرد(استنتون 2002). در طی فرآیند درمانی نباتی،علاوه بر شل شدن در حالت‌ گخشک عضلانی و رها شدن نیروی نباتی،هیجانات،احساسات و به‌طور کلی خاطرات فراموش‌ شده فرد که در عضلات وی ضبط شده بود،یادآوری می‌شود،به این ترتیب دیگر لازم نیست که‌ تنها به تفسیر رویاها و تداعی معانی بپردازیم،زیرا ترجمه‌ی زره عضلانی و به عبارت بهتر زبان‌ (1) body psychotherapy (2) vegeto therapy بدن خود گویای تجربه‌های آسیب‌زای دوران کودکی است و در یک برداشت کلی،ساختار روانشناختی(ذهن)همان ساختار زیست‌شناختی(بدن)و سازوکار این رابطه،سلسله اعصاب نباتی‌ است(رایش 1382)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.