چکیده:
«ملامتیّه» جریانی برخاسته از «تصوف خراسان» است که در نیمهی دوم قرن سوم هجری و با پیشگامی ابوحفص حدّاد و حمدون قصّار نیشابوری اعلام موجودیت کرد. اگرچه مبارزه با ریا و آفت شهرت موجب گردید که اقوال، احوال و معاملات این فرقه در منابع اصیل و نزدیک به زمان ظهورشان انعکاسی ناچیز یابد و قدیمیترین منبع، رسالهی «الملامتیّه» ی سلمی باشد که به اختصار اصول ملامتیّه را بازگو میکند، امّا در پرتو ادب مغانه و قلندری و بهواسطهی اقبال شاعرانی چون؛ سنایی، عطّار، مولوی، عراقی، سعدی و حافظ این اصول مورد مضمونسازی قرار گرفت. فخرالدّین عراقی فراتر از دیگر شاعران عارف در اشعار شورانگیز خود با جسارت و بیپروایی بیمانند و با زبانی ساده و بیتکلّف درصد تبیین هنرمندانهی این اصول برآمد و با اسلوب بیان خاصّ خویش به مضامینی چون؛ اجتناب از ریا، نفسستیزی، بیادعایی در علم، کرامات و اسرار الهی، ترک خودبینی، توکل، ملازمت غم و اندوه و لزوم داشتن پیر و مرشد، بردباری در برابر جفا بهعنوان اهمّ اصول ملامتیّه پرداخت. بهنحوی که دیوانش را میتوان تفسیر منظوم اصول ملامتیّه بهشمار آورد.
Malamatiyya or Malamatis ", an issue arising from "Sufism of Khorasan", announced its existence in the second half of the third century AH, pioneered by Abuhafs Haddad and Hamdun Ghassar Nishaburi. Although struggle against hypocrisy and fame caused the sayings, status and deals of this cult to be under-reflected in their genuine sources adjacent to their time of appearance, and the oldest source to be limited only to Salmi’s brief “Almalamatiyya” treatise on Malamatiyya’s principles, these principles were thematized in light of the Moghaneh literature and mendicancy (Calendari) and due to the luck and grace of poets such Sana’ee, Attar, Molavi, Iraqi, Sa’adi and Hafiz. In his exciting lyrics, Fakhraddin Iraqi intended to skillfully explain these principles with courage and unique bravado and through simple, unpretentious and fluid language. With his specific style of expression, he also frequently addressed such themes as avoidance of hypocrisy, self-strife, patience in the face of anguish, abandonment of arrogance, …... as Malamatiyya most important principles.