چکیده:
مقدمه: دوره نوجوانی از لحاظ شکلگیری هویت بسیار حائز اهمیت است و شکلگیری هویت از آنرو که به معنای رفتار فرد با خود و دیگران است؛ در زندگی فرد تاثیر بسیار اساسی دارد. با توجه به اینکه هویت افراد از ناخودآگاه آنان ناشی میشود و ناخودآگاه متشکل از والدین، فرهنگ و بهطور کلی زبان است. علاوه بر این دو فاکتور مهم در شکلگیری هویت، خودشناسی انسجامی و روابط موضوعی میباشد، در این مطالعه پس از تهیه بسته آموزشی مبتنی بر مفاهیم روانتحلیلگری، خودشناسی انسجامی و روابط موضوعی به بررسی اثربخشی بسته روانپویشی شکلگیری هویت موفق بر فرآیند خودشناسی انسجامی و مولفههای روابط موضوعی پرداخته شده است.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، که از نوع شبه آزمایشی میباشد. نوجوانان 18 تا22 ساله ایرانی هستند. با توجه با ماهیت پژوهش 24 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه روابط موضوعی بل، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» و آزمون مانکوا، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: یافتهها نشان داد برنامه روان پویشی شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، خودشناسی انسجامی را افزایش و نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی (دلبستگی ناایمن، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی) را کاهش میدهد.
بحث و نتیجهگیری: بسته حاضر به تدریج نوجوانان را تشویق میکند تا با بررسی ارتباط خود با والدینشان؛ از زیر نگاه بزرگ دیگری خارجشده و به سمت جایگاه بزرگ دیگری حرکت کنند. در واقع نوجوان در سایه فضایی امن به بررسی خود میپردازد، شروع به هدفگذاری ارزشها و باورهای خود میکند و نوع بودنش با جهان هستی را تغییر میدهد. بدینترتیب نوجوان برای خود، قیم جدیدی میسازد؛ قیمی که به جای وابسته بودن به او دلبسته است.
Introduction:
Instrument: One of the most important basis of a teenagers’ life is identity because adolescence is a difficult route which starts at the end of childhood and birth of adulthood; A transitional phase with fundamental changes in cognition, social relationships and psychic space of an individual and as a whole in ones’ self. Identity formation, is not a simple process with several factors influencing it. One of the aspects of adolescence development is attachment and integrative self-regulation.
Result: The results revealed significant differences in score of integrative self-knowledge, commitment, social incompetence, ego centric and insecure attachment among experience and control group.
Discussion: In addition to contributing to theoretical knowledge about adolescence and factors the influence identity formation, our findings show educational or treatment packages help to improve successful identities in Iranian youths.