چکیده:
خبر متواتر همواره در علم اصول و درایه از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار بوده است
به گونهای که اگر شرایط تواتر برای یک خبر محقق شود در علم اصول حجیت آن قطعی است و در علم منطق هم از یقینیات شمرده میشود. با بررسی تاریخ جمعآوری قرآن کریم و سیر نقل آن تا زمان حاضر درمییابیم که همه شرایط تواتر در مورد قرآن کریم محقق است. بنابراین جایگاه حجیت و صحت آن بسیار سترگ بوده و قابل خدشه نمیباشد. علاوه بر دلایل گوناگونی که برای تواتر قرآن اقامه شده است، احادیث و تاییداتی هم از جانب اهلبیت& بر تواتر و حجیت قرآن موجود به ما رسیده است که استحکام استدلالها را صد چندان میکند.
آنچه از این گفتار استفاده میشود این است که قرایتهای هفتگانه به تواتر از پیامبر# نقل نشده است وگرنه رد آنها هرگز جایز نبوده و همچنین متواتربودن قرآن ارتباطی با قرایات سبعه ندارد و بحث از تواتر قرآن و قرایات هفتگانه دو بحث ازهم منفک میباشند. این نوشتار در پی بیان اثبات متواتر بودن قرآن و عدم تواتر قرایات است.
Frequency is an important issue in methodology and logic. If it proofs, it will considered as an authority in methodologies and certainty in logic. By evaluating Quran's collection and the process of its quotes, it considered as a high level of frequency both in methodology and logic. Besides its frequency itself, there are a lot of quotes by Prophet's family (pbut) that approved it too. In this study, it discus that the 7 readings of Quran doesnt have quoted by prophet; moreover, its frequency doesnt related to those seven readings. These two discussions are different from each other. This study mentions the frequency of Quran itself and non-frequency of the readings.