خلاصه ماشینی:
"دقت کنید که خود نوسفراتو در طی روز در درون یک تابوت پر از خاک دراز میکشد که مجددا تاکیدی مضاعف است بر مفهوم زنده به گوری،زنده به گوری مفهومی بختکوار است که در هربار تلاش ما برای اندیشیدن به مرگ اتفاق میافتد:فروید در این باب میگوید که:«بدن من در زمان حال سیر میکند اما وقتی که به مرگ فکر میکنم ذهن خود را به زمانی میفرستم که در آنجا بدن مرده است»و البته اینچنین توصیفی خود تعریف زندهای از زنده به گوری به حساب میآید چون ذهن به جایی میرود که مرگ را درمییابد ولی دیگر(یا در آنجا)بدن زندهای وجود ندارد تا او را از درون گور برخیزاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فروید در باب نحوهء عملکرد ناخودآگاه و همچنین قدرت رویاها و هنر(به مثابهء نوعی از رویابینی)و اسطوره(به مثابهء یک رویای جمعی)در تبیین وجوه سرکوبشدهء ناخودآگاه بودهاند و این تأثیرپذیری تا به امروز نیز ادامه دارد مانند فیلم نوسفراتو:شبح شبانهء ورنر هرتسوگ(1979) که در واقع ادای دینی به نوسفراتوی مورناو است و همچنین طاعون آلبرکامو که شاید به گونهای ناخودآگاهانه از همان الگوی تمثیلی موش،برای نمایش فجایع جنگ آلمانهای نازی و حملهء سال 1943 آنها به منطقهء آزاد فرانسه،بهره جسته است.
نینا برخلاف عکس العمل دمدستی مردم شهر که با شیوع طاعون به درون خانههایشان گریخته بودند تا بلکه مرگ آنها را ندید بگیرد،شوهر را با فرستادن به سمت دکتر وان هلسینگ دست به سر میکند تا شخصا کار نوسفراتو را بسازد و سپس از پی یک کشاکش نسبتا طولانی و جنسی که میان او و نوسفراتو، که در قصر خرابهء روبروی منزل آنها زندگی میکند،درمیگیرد عاقبت نینا پنجره را میگشاید و او را به خود راه میدهد.
Mayne,Judith,"Dracula in the Twilight:Murnaus Nosferatu(1922)?in German FilmLiterature,edited by Eric Rentschler,Methuen,New York and London,1986,p."