چکیده:
فلسفه تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزش و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی موثر و فعال را متناسب با نیازها و ارزشهای اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید.رسالت آموزش و پرورش در همه دورهها پرورش نسلهای انسانی برای برآوردن نیازهای جوامع بوده است.در این میان ،تربیت شهروندی جایگاه ویژهایی دارد.مقاله حاظر با روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ایی و استناد به نتایج حاصل از پژوهشهای محققان در این زمینه در نظر دار نقش مدارس در تربیت شهروندان فعال و موثر و مطلوب را بررسی کند .نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش و پرورش یک کشور ،نقش اساسی در تربیت شهروندان ان جامعه و آموزش و توسعه حقوق انسانی دارد.اینکه شهروندان بتوانند از نقش خود آگاهی یافته به آن ارج نهند و نیز مشارکتی فعال در سطح ملی داشته باشند ،دلیل محکمی بر این موضوع است که نظام آموزش و پرورش باید به تربیت شهروندی کودکان و نوجوانان بپردازد.نظام آموزش و پرورش هر جامعه از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی موثر و مطلوب را متناسب با نیازها و ارزشهای اجتماعی تربیت کند و تحویل جامعه دهد.
خلاصه ماشینی:
نقش مدارس در تربیت شهروند فعال رضوان بذرگر1 ، اصغر شهریاری 2 1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی 2 کارشناسی ارشد حسابداری چکیده فلسفه تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزش و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی مؤثر و فعال را متناسب با نیازها و ارزشهای اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید.
اینکه شهروندان بتوانند از نقش خود آگاهی یافته به آن ارج نهند و نیز مشارکتی فعال در سطح ملی داشته باشند ،دلیل محکمی بر این موضوع است که نظام آموزش و پرورش باید به تربیت شهروندی کودکان و نوجوانان بپردازد.
واژههاي كليدي: تربیت شهروندی، شهروند فعال، مدارس، نظام اموزشی مقدمه: در گزارش اخیر مطالعه تربیت شهروندی «انجمن بین المللی ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی »آمده است ،تمام جوامع معاصر دارای این نگرانی و دلمشغولی عمیق هستند که چگونه نوجوانان و جوانان خود را برای زندگی شهری و شهروند مؤثر و فعال بودن آماده کنند و راه و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی را به آنها بیاموزند(فتحی واجارگاه،1381).
3. نگرش مدنی:عبارت است از مجموعه طرز تلقیها،باورها و دیدگاههایی که برای یک شهروند خوب و فعال باورهای مستقل،داشتن روحیهی مسؤولیت پذیری،بودن حس وطنپرستی،داشتن روحیه بردباری و تحمل ،داشتن روحیه انتقادپذیری،دارا بودن روحیه قدرشناسی نسبت به میراث فرهنگی و هویت مذهبی و ملی(فتحی ،1383) مؤلفههای تربیت شهروند فعال توسط مدارس و معلمان: مشارکت فعال: مشارکت شهروندان در امور جامعه یکی از ارکان اساسی جوامع مردم سالار و مدنی است چرا که شهروندی در یک جامعه مدنی اول از همه با مشارکت فعال در مسائل عمومی مشخص میشود.