Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای الهیاتی فیزیک کوانتوم

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : کوانتوم، فیزیک، اتم، فیزیک کوانتوم، الکترون، نظریۀ کوانتوم، تصادف، دین، بور، خداوند، سیستم، نظریۀ، قوانین، جهان، عرفان، علم، مدل‌های، زمان، مشاهده، طبیعت، کلاسیک، بور واقعیت سیستم اتمی، فیزیک کلاسیک، رئالیسم کلاسیک، جهان اتمی، واقعیت، مفاهیم، علم و دین، عدم قطعیت، دیدگاه

خلاصه ماشینی: "خداوند و تصادف از میان سه تفسیری ـ که پیش از این در این فصل برای عدم قطعیت‌های موجود در نظریۀ کوانتم، مطرح شد ـ نخستین تفسیر بر آن است که خرد جهان کاملا «تعیین­شده» است، اگرچه هنوز همۀ قوانین دقیق آن را نیافته‌ایم. [11] از نظر الهیاتی، برای عدم تعین در سطح کوانتومی، دو پاسخ ممکن وجود دارد: نخست آنکه بگوییم که انتخاب میان‌گستره‌ای از امکان‌ها، که نظریة کوانتوم آنها را در اختیار گذاشته است ـ مسئله‌ای نیست که به تصادف، مربوط باشد بلکه امری است که توسط خداوند صورت می‌گیرد، بی‌آنکه قوانین طبیعی نقض شوند و بی‌آنکه از نظر علمی، قابل تشخیص باشند. اما ما نمی­توانیم از این گونه سیستم­ها برای ارسال پیام‌های سریع­تر از سرعت نور (که نظریة نسبیت را نقض می‌کند) استفاده کنیم چرا که اسپین ذرۀ A پیش­بینی­ناپذیر است و اگر چه می‌توانیم آن را ثبت کنیم ولی آزمایشگر نمی­تواند آن را کنترل کند. Polkinghorne جین استان[1] معتقد است که این گونه معرفت علمی، وجود سطحی از واقعیت را اثبات می‌کند که فارغ از زمان، فضا، انرژی و ماده است، اما در عین حال، تأثیری علی بر سطح مادی واقعیت بر جای می‌گذارد. این طرح که خداوند در عدم تعین‌های کوانتومی عمل می‌کند به قصد ارائۀ استدلال برای وجود خداوند در سنت الهیات طبیعی مطرح نشده است، چرا که شاید هنوز بتوانیم عدم قطعیت‌ها را به جهل بشری یا تصادف نسبت دهیم. , Mystical Writings of the Worlds Greatest Physicists (Boulder: Shambala, 1984); Danah Zohar, The Quantum Self: Human Nature and Consciousness Defined by the New Physics (New York: Morrow, 1991)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.