خلاصه ماشینی:
"در زمینهء مشتری مداری،بحث دربارهء این است که سازمان تا چه حد میتواند رضایت مشتریان و ارباب رجوع خود را تأمین،و چه باید بکند تا اولا مشتریان موجود خود را حفظ نماید و ثانیا مشتریان جدیدی نیز جذب کند.
در ادبیات مدیریت برای تأمین نیازهای مشتریان از واژه meet استفاده میشود که به معنای تأمین خواستهها و انتظارات مشتریان است در حالی که از واژه دیگری مانند surpass نیز استفاده میشود که به معنای این است که سازمان،محصولات و خدماتی به مشتریان خود ارائه کند که ویژگیهای آن فراتر و بیشتر از خواستهها و انتظارات مشتریان و ارباب رجوع سازمان باشد.
بنابراین میتوان به مدیران ارشد توصیه کرد که سازمان خود را با دیدگاه مشتری مداری مورد مطالعه مجدد قرار دهند تا بدانند: 1-کارکنان و مدیران سازمان تاچه حد،جایگاه والای مشتریان و ارباب رجوع و نقش آنها را در حیات سازمان خود بدرستی شناختهاند."