خلاصه ماشینی:
"او گفت: «از آغاز کار خوشنویسی،حضور خط در معماری اسلامی و حتی در مصنوعاتی که با زندگی روزمرهء مردم سر و کار داشته تقریبا به صورت جزئی تفکیک نشدنی از آنها در آمده است و صرفنظر از آنکه خوشنویسی خود هنری مستقل به شمار میرود با ارتباط نزدیکی که با چند هنر دیگر پیدا کرده بر قدر و قیمت و اهمیت هنریاش افزوده شده است».
دیگر سخنران گردهمایی خوشنویسان جهان اسلام استاد محسن محمود الفتونی از لبنان بود که ضمن توضیح دربارهء پیوند دین و خط،ویژگیهای خط عربی را به عنوان خط اسلامی،برشمرد و با اشاره به تطور تاریخی خط و خوشنویسی،از بزرگان خطاطی تاریخ تمدن اسلام از جمله یایسنقر،میر علی هروی،میر عماد و...
وی در سخنان خود به بیان مشترکات فرهنگی ایران و هند،و گسترش فرهنگ اسلامی ایران در شبه قاره هند پرداخت و ضمن توضیح دربارهء آواهای خاص زبان اردو و نگارش و گویش در مشرق زمین،ابراز داشت: «گونهای سختی و عدم انعطاف که در اسکلتبندی نستعلیق هندی حس میشود،تحت تأثیر لهجهها و آواها پدید آمده است،در حالی که نستعلیق فارسی از انعطاف بیشتری برخوردار است».
پروفسور دکتر موهیتین سرین از ترکیه از تأثیر مکتب آماسیا و شیخ حمد الله-مؤسس مکتب خوشنویسی اوتومان-سخن گفت: «قدیسهای خوشنویسی ایران»عنوان سخنرانی محمد علی سلطانی بود که نظر فرق اسلامی دربارهء خط و همچنین آثار و احوال قدیسهای خوشنویسی ایران را پس از اسلام در سخنان خود مورد ارزیابی و تدقیق قرار داده بود.
استاد محمد مختار جعفر از سودان آخرین سخنران گردهمایی خوشنویسان جهان اسلام بود که در سخنان خود رابطه میان هنر خوشنویسی و دیگر هنرها را مورد بحث و بررسی قرار داد."