چکیده:
هدف: در دهههای اخیر سهم افزایش بهرهوری در رشد اقتصادی در کانون توجهات قرار گرفته است. تجربیات جهانی حکایت از آن دارند که فضای مجازی توانسته ضمن ارتقاء بهرهوری و کارایی به خلق فرصتهای جدید و ایجاد ارزش افزوده منجر شود. بررسی این موضوع (اثر فضای مجازی بر بهرهوری و کارایی تولید) در ایران در دستور کار مقاله حاضر قرار دارد. روش: مطالعه حاضر با استفاده از دادههای استانی و با استفاده از روش پارامتری (دادههای تلفیقی) و ناپارامتری (تحلیل پوششی دادهها) و (به ترتیب) با هدف آگاهی از اثر فضای مجازی بر بهره وری و کارایی تولید انجام میشود. یافتهها: نتایج روش اول حکایت از آن دارد که فضای مجازی بعنوان یک نهاده تولید ظاهر گشته و توسعه و بهبود آن در استانها به ارتقاء بهرهوری تولید منجر شده است. نتایج روش دوم نیز حاکی از آن است که فضای مجازی و قابلیتهای مترتب برآن بهعنوان یک نهاده (در کنار دو نهاده دیگر تولید) موجب افزایش کارایی تولید در سطوح استانی شده است. بگونهای که با (فرض) حذف این نهاده از سازوکار تولید مشاهده میشود که کارایی تولید در استانها (به طور متوسط) حداقل به میزان 6/ 8 درصد (نسبت به وضعیت موجود) کاهش مییابد. نتیجهگیری: افزایش ضریب نفوذ فضای مجازی در اقتصاد ایران میتواند در تحریک بهرهوری و کارایی تولید ملی نقش به سزایی داشته باشد. در این راستا اقداماتی چون افزایش ضریب نفوذ فضای مجازی، کاهش شکاف دیجیتال میان استانهای کشور، کاهش هزینه دسترسی به فضای مجازی توسط افراد و بنگاهها بعنوان راهکارهای سیاستی قابل طرح هستند.
Objective: In recent decades, increasing role of productivity contribution in economic growth has been highly emphasized, especially in developing countries such as Iran which are facing low rate of productivity and resource scarcity. In this context one of the main influencing factors on productivity and efficiency is information and communication technology (ICT) known virtual space. Global experiences imply that virtual space could be able to stimulate job creation and value added creation. This is the main theme of this paper. Methods: We apply parametric (Panel Data) & non-parametric (DEA) approach through provincial data. We manage it to understand not only the average effect of virtual space on national product (known as productivity) but the relative position of each province in terms of virtual space contribution in national product, in favor of efficiency. Results: The findings imply that virtual space, as a production input, could stimulate national product positively, although its impact has been much smaller that other production input (Capital & Labor force). Meanwhile it had significant impact on relative production efficiency in provincial level as well. However by ignoring virtual space in our basic model, the provinces efficiencies decrease by 8.6%. These results shed light on stimulating effect of virtual space on national product. Conclusion: Increasing cyber space penetration rate, reducing the ICT gap between the provinces, coincided by decreasing access cost of economic agents can be considered as proper policy recommendations.