چکیده:
برای داشتن مخاطبانی توانمند که هوشمندانه از رسانهها استفاده می کنند؛ به ارتقاء سواد رسانه نیاز داریم. یکی از راههای ارتقاء سواد رسانه، توجه به ظرفیت مدارس است. بسیاری از کشورها مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا گامهای موثری در گسترش آموزش سواد رسانه در مدارس برداشتند و از انجام اقدامات مشترک زیر نظر کمیسیون اتحادیه اروپا بهره بردهاند. مطالعه عملکرد این کشورها سبب تقویت ادبیات موضوع و ارتقاء دانش و تجربه در راستای طراحی الگویی دلخواه میشود. مقاله حاضر یک تحقیق کیفی با روش تحلیل تم است. در راستای نیل به هدف اصلی پژوهش یعنی شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء آموزش سواد رسانه در مدارس، با 11 نفر از کارشناسان سواد رسانهای اتحادیه اروپا و نیز مرکز تماس مستقیم اتحادیه اروپا مصاحبه شدهاست. افراد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و سوالات از طریق ایمیل ارسال گردید. مصاحبههای انجام شده به روش کلارک و برون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کدهای استخراج شده یا مستقیما در صحبتهای مصاحبهشوندگان بیان شده بود یا کدهای تلویحی بودند که توسط پژوهشگر از متن مصاحبهها استخراج شدند. بر اساس نتایج این مطالعه، 6 تم اصلی شامل توانمندسازی، برنامه درسی، زیرساختها، سرمایه مالی، قانونگذاری و مشارکت اجتماعی سبب ارتقاء سواد رسانهای در مدارس میشود.
We need media literacy to have a smart audience who uses the media. One ways to improve media literacy is to pay attention to school capacity. EU member states, have taken effective steps to expand the education of media literacy in schools, and have taken joint action under the supervision of the European Commission. The study of the performance of these countries enhances the literature of the subject and improves knowledge and experience in designing the desired pattern. This paper is a qualitative research with the theme analysis method. In line with the main goal of the study, the identification of factors influencing the promotion of media literacy education in schools, has been interviewed with 11 European Union media literacy experts and the European Commission's direct call center. The subjects were selected through targeted sampling and questions were sent by e-mail. The interviews were conducted using Clarke and Brun's method. The codes were extracted or directly expressed in the interviewees' interviews, or were implicit codes extracted from the interview text by the researcher. Based on the results of this study, six main themes include empowerment, curriculum, infrastructure, finance capital, legislation and social participation, which promote media literacy in schools
خلاصه ماشینی:
به همین سبب در این تحقیق بـه بررسـی عملکـرد ایـن مرکـز در زمینه شناسایی عوامل ارتقـاء آمـوزش سـواد رسـانه در مـدارس پـرداختیم و بـا توجـه بـه گستردگی این کشورها، فعالیـت هـا و اقـدامات مشـترک کمیسـیون اتحادیـه اروپـا را مـورد بررسی قرار دادیم و در این راستا از دیدگاه های کارشناسان کمیسیون اتحادیه اروپا بهـره منـد شدیم .
کمیسیون اتحادیه اروپا برنامه های مشترکی در زمینه ارتقـاء سـواد رسـانه ای بـرای ٢٨ عضو کشورهای اروپا تنظیم کرده است و با برگـزاری جلسـات مشـترک بـه بررسـی سـواد رسانه ای کشورها و ابلاغ آیین نامه ها، مصـوبات و دسـتورالعمل هـا در ایـن رابطـه مبـادرت مینماید.
دلیل انتخاب روش تحلیل تم در تحقیق حاضر این بود که هدف تحقیق ، شناسایی ایـده هـای اولیه و عمیق برای توسعه الگوهایی نظری و عملی بـرای تحقیقـات تجربـی آتـی در حـوزه عوامل موثر در ارتقاء سـواد رسـانه ای در مـدارس در کشـورهای توسـعه یافتـه بـر اسـاس یافته های کیفی بوده است .
٤ برنامه درسی و آموزشی با بررسی متون مصاحبه ، مضمون های فرعی عوامل مرتبط با برنامه درسـی و آموزشـی(نقش تولید محتوا توسط دانش آمـوزان در ارتقـاء سـواد رسـانه ای، نقـش تحلیـل در ارتقـاء سـواد رسانه ای دانش آموزان ، غنی سازی منابع آموزشی، آموزش سـواد رسـانه ای در قالـب بـازی، لزوم شفاف سازی نحوه ارزیابی سواد رسانه ای در مدارس ، لزوم وجود مدل هـای گونـاگون ارتقاء سواد رسانه ای متناسب با شرایط هر کشور، لزوم ایجاد برنامه درسـی سـواد رسـانه ای، ایجاد برنامه درسی مسـتقل در مقطـع دبسـتان و راهنمـایی، ایجـاد برنامـه درسـی تلفیقـی) شناسایی شد.