Skip to main content
فهرست مقالات

تزکیه در بازیگری

نویسنده:

(6 صفحه - از 361 تا 366)

کلید واژه های ماشینی : بازیگر، روح، هملت، پالایش، گریم، رنج، سینما، کاراکتر، درد، چهره

خلاصه ماشینی:

"«عمل واقعی بازیگر،فریب تماشاچی نیست،بل‌ عملی است درونی که بیشتر متافیزیکی است تا تکنیکی»12 (یرژی گروتوفسکی) «تکنیک‌گرایی»هرگاه خود را بنمایاند روح بازی را می‌خشکاند حتی در باله و رقص نیز که پلاستی‌سیته بر هنردرونی بازیگر ارجح است اغلب عنصر واسطهء «موسیقی»چونان کاتالیزوری روح رقصنده یا بالرین را تسخیر کرده او را به کنش وامی‌دارد در این حالت‌ رقصنده عاری از هرگونه حالت«نمایشگری»تنها راوی‌ التهابات و تنش‌های روحانی خویش می‌گردد مشابه‌ اعمال و مناسک آیینی-مذهبی،کاتوکالی،بالی یا مراسم‌ زار در جنوب ایران که همگی تجلی اندیشه‌هایی‌ اسطوره‌ای و متافیزیکی‌اند تکنیک اجرا در این هنرها آنچنان با معرفت روحی اجراکنندگان درهم‌آمیخته است‌ که نمی‌توان آن را بازشناخت«بازیگر آیینی»از نظر مرتبت اخلاقی در حد یک کاهن یا قدیس به شمار می‌رود و اعمالش تماما بازتاب کنش‌هایی‌ «فراسویی»اند هم ازاین‌رو صحنهء بازی برای ایشان‌ مکانی مقدس به‌شمار می‌آید. معجزهء بازیگر،نمایش آن جهان ساده و بدیهی است‌ که در درون آدمی جریان دارد ازاین‌رو تنها ویژگی‌ شاخص او«حضور»14اوست اما این حضور ساده اگر با صداقتی درونی توأم نباشد فاقد ارزش ماهوی است در حقیقت بازیگر سینما به‌جای داشتن تکنیکی محتاج به‌ بینش روحی است او هماره نیازمند صداقتی در اعمال‌ زندگی شخص خویش است. اما این آوانس حتی شامل‌ شخصیت‌های معروف دراماتیک نیز نمی‌شود فی المثل‌ به سه روایت هملت در سه سیمای سارا برنارد،لارنس‌ اولیویر و آلبرت فینی توجه کنیم،در مورد اول ظرافت و شکنندگی روح هملت را در سیمای یک بازیگر زن‌ رؤیت می‌کنیم که هیچ‌گونه گریم مردانه‌ای بر چهرهء خویش به کار نبرده بل تنها با پوشیدن لباس یک پرنس‌ حساسیت روحی او را تجسم بخشیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.