Skip to main content
فهرست مقالات

غروب در دیار غریب

نویسنده:

(4 صفحه - از 547 تا 550)

کلید واژه های ماشینی : غروب در دیار غریب ،نمایش ،پهلوان ،عروسک‌ها ،شعر ،مرشد ،تماشاگر ،قصه ،دیو ،تئاتر ،نمایشنامه‌های ،پهلوان غروب در دیار غریب ،خیمه‌شب‌بازی ،نمایش‌نامه ،بازیگر ،جنگ ،نمایش‌نامه از نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی ،کوشش ،زبان نمایش‌های عروسکی ،نمایش‌های عروسکی ،سیاه ،زبان ،قصه پهلوان و دیو ،همهء نقش‌های شادی‌آفرین عروسکی ،نمایشنامه‌های فرنگی به زبان شعری ،مردم ،پهلوان رقت شعری ،عروسک خیمه‌شب‌بازی ،پهلوان و دیو جنگی ،پهلوان و دیو

خلاصه ماشینی:

"بهرام بیضایی در نخستین‌ نمایشنامه‌های خود به نام«عروسک‌ها»،«غروب در دیار غریب»و«قصه ماه پنهان»،گرایشی به درآمیختن شعر با نمایش دارد و در این کار چیره‌دستی و استادی نشان‌ می‌دهد. امروزه روز نباید منتظر تماشاگری برای بازی بود هر تماشاگر خودش بازی‌ای دارد و بازی غریبی دارد بازی‌ای که سرگرمش می‌کند و سرگردانش می‌کند هر تماشاگر خودش بازیگری است بازیگری که می‌خواهد به راهی رود اما نخ‌ها به راه دیگرش می‌برند و بازیگر که سرگردان می‌ماند بین این همه نخ‌ها و راه‌ها راه‌های پیدا و نخ‌های ناپیدا ما همهء قصه‌ها را فراموش کرده‌ایم به جز قصه پهلوان و دیو که هنوز می‌جنگند. و پهلوان غروب در دیار غریب نیز از کلیه این نبردها رو سپید بازگشته است و اینک به یک آگاهی‌ عمیق دست یافته است. در سیر تدریجی نمایش مضمون مضاعفی نیز آشکار می‌گردد: پهلوان که از پیکار با دیو دنیای خارج،سرخورده،اکنون‌ بر سر آن است که دیو درون خود را نابود کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.