خلاصه ماشینی:
"چوبک گاهی حتی پا را از هدایت فراتر مینهد و به نفی ارزشهای فرهنگی و ملی میپردازد و نیز در نمایشناممهای که در پایان کتاب سنگ صبور چاپ شده خالق هستی را به دست آفریدهء اهریمن از هستی ساقط میکند!
این داستان علاوه بر آنکه با اعتقادات چوبک همخوانی ندارد(چون اصولا پوچگرایی نمیتواند به سوی مبارزه،معبر باز کند) از این نگاه که چرا این نویسندهء ضد استعمار!به آمریکا پناه برد و تا پایان عمر در آنجا ماند،بهشدت قابل تأمل است.
چرا در آغاز سلطهء استعماری آمریکا بر ایران،داستان انگلیس مطرح میشود این ظن قوی را جلوهگر میسازد که بعید نیست اثر چوبک ،یک اقدام هدایت شده برای دور کردن اذهان از دشمن تازههء ملت ایران باشد.
عبد العلی دستغیب دربارهء این داستان چوبک مینویسد: سنگ صبور دومین داستان بلند چوبک است.
گرفتاری چوبک این است که نمیخواهد رویداد داستان و هیجان اندیشه آدمهای داستان،در گذر طبیعی خود پیش برود و رویدادهای اجتماعی را چون رشتههای زنجیر با دیدی انتقادی بنگرد و این به دلیل دیدگاه ناتورالیستی ویژهای است که دارد(18) به همین دلیل بیش از آنکه به وقایع درونی و دنیای ذهن آدمها و پرورش طرح داستان بپردازد به توصیف وقایع روزمره و حوادث ملموس و بیان جنبههای «آلوده و چرک»زندگی علاقه نشان میدهد؛ گرایشی که از آن به«رئالیسم سیاه»یا نگرش ناتورالیستی غریزی نویسنده نیز میتوان تعبیر کرد.
در داستانهای چوبک آدمهای مفلوک و تحقیر شده،آدمهای اسیر که میسوزند و میسازند و راه به جایی نمی برند، نشان داده شده میشود ولی تصویر این آدمها بس تجریدی است."