چکیده:
.هرچند از لحاظ برخی مؤلفههای محیط کار نظیر رضایت شغلی،حقوق و مزایا و حجم کار تفاوت معناداری بین واحدهای دانشگاهی با درجههای مختلف وجود نداشت. علاقهء پژوهشگران و مدیران سازمانها و صنایع به درک ویژگیها و پیچیدگیهای روانی کارکنان در محیط کار و نیاز سرمایهگذاریهای بلندمدت دربارهء نیروی انسانی موجب شده است تا بیشترین پیشینهء پژوهش در رفتار سازمانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی به مفاهیم محیط کار،ارتباط آن با رضایت شغلی و عوامل ایجادکنندهء آن مربوط شود.از آنجا که عامل محیط کار ارتباط تنگاتنگی با مفهوم انگیزش و رضایت شغلی کارکنان دارد،هدف اساسی این مطالعه،بررسی وضعیت محیط کاری کارکنان اداری و ابعاد مختلف آن در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک درجهء واحدهای دانشگاهی است.در
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این درخصوص وضعیت مؤلفههای محیط کاری اداری(32 مؤلفه) نتایج نشان میدهد که از لحاظ مؤلفههای فضای فیزیکی،امکانات رفاهی و بهداشتی، ایمنی شغلی،عناصر زیباییشناختی،روابط میانفردی،فشار روانی،احترام و اعتبار سازمانی،رعایت قوانین و مقررات،ارتقای شغلی،آموزش ضمن خدمت،مشارکت در تصمیمگیری،ارزشیابی و معنیداری کار P>0/01 و مؤلفههای وسایل و تجهیزات، آزادی عمل،سبک رهبری،سلسله مراتب اداری،نقشهای شغلی و تنوع کاری (P>0/05) تفاوت معناداری بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک اندازه و درجهء واحدهای دانشگاهی وجود دارد.
باتوجه به نتایج مطالعات انجام شده درخصوص نقش محیط کاری و ابعاد مختلف آن بر انگیزش،رضایت شغلی و بهرهوری،به ویژه فضای فیزیکی و ابعاد مختلف آن نظیر میزان نور و روشنایی(ساندرز و مک کورمیک،3991؛نیمسک و گراندجین،3791؛کافمن و کریستینسن،4891؛ریجیو،0002)،حرارت و دمای محیط کار(کوبریک و فاین،3891؛فاین و کوبریک،7891؛ایناندر،4891،7891،مییر و راپ،5991؛بل،1891؛مالچیر،5991؛ویکروی،شاو و فیشر،2891)سرعت جریان هوا،لامپهای تعبیه شده،نور خورشید(شولتز و شولتز،0991؛ریجیو،0002)و تعداد دستگاههای تعبیه شده(ماند کامپیوتر و ملزومات آن)در فضای معین(پیرس،7891)، سروصدا(برنز،9791؛کوهن،2791؛فیشر و همکاران،4891؛دانر اشتاین و ویلسون،6791،نقل از ساعتچی،2831)و همچنین عوامل روانشناختی مانند رعایت اصول انسانی(مارکوس،دیمان و کینگ،5002)،احترام(ترز،0002؛وینتر و ساروس، 2002)،حس رضایت شغلی(زیمرینگ،1891)،تعهد کاری و سازمانی(ماودی،استیرز و پورتر،9791)،تنش و فشار روانی مرتبط با شغل(هینگلی و کوپر،6891؛پوئولی، 7991؛بونک و همکاران،8991؛فرنچ،کاپلان و هاریسون،2891؛چری،8791)، عوامل زیباییشناختی،مانند پخش موسیقی و رنگآمیزی فضای کار(سانداستورم، 6891؛کمپبل،9791؛مارو و مک ایل روی 1891)و عوامل سازمانی و مرتبط یا خود کار همچون،گرانباری نقش(وینتر و ساروس،2002؛هینگلی و کوپر،6891؛بونک و همکاران،8991)سبک رهبری و مدیریت(گیلسپی و همکاران،1002؛مارتین،9991)، مشارکت در تصمیمگیری،ارزشیابی و پسخوراند کاری ضعیف(وینتر و ساروس، 2002؛جیمز،8891؛رولینسون،برادفیلد و ادواردز،8991)،جالب و معنادار بودن شغل (لوکه،2791؛باقری،9731،نقل از هومن،1831)و براساس یافتههای این مطالعه که نشاندهندهء دیدگاههای کارکنان بخشهای مختلف اداری واحدهای دانشگاهی دربارهء وضعیت محیط کار آنهاست،پیشنهاد میشود که برای از بین بردن یا کاهش تأثیر نامطلوب نواقص و کاستیهای محیط کار در واحدهای دانشگاهی کوچکتر تدابیر مناسب اتخاذ شود."