چکیده:
سابقه و هدف: معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شرایط کاری بسیار پراسترسی مشغول
به کار هستند که زمینهساز ایجاد فرسودگی شغلی است؛ در این پژوهش به بررسی عوامل
موثر بر آن پرداخته شده است. هدف از این پژوهش تعیین رابطة بین التزام عملی به اعتقادات
مذهبی و سرسختی روانشناختی با فرسودگی شغلی در معلمان مدارس کودکان استثنایی
شهر کرمان در سال ۱۳۹۴ بود.
معلم شاغل در مدارس کودکان استثنایی شهرستان کرمان در سال ۱۳۹۴ بهصورت سرشماری
انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای التزام عملی به اعتقادات مذهبی,
سرسختی روانشناختی اهواز؛ و فرسودگی شغلی ماسلاچ جمعآوری؛ و دادهها با استفاده از
ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همة
موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین التزام عملی به اعتقادات مذهبی و سرسختی روانشناختی با
فرسودگی شغلی معلمان در سه بعد خستگی عاطفی, درگیری شغلی و مسخ شخصیت رابطة
منفی معنیدار؛ و بین التزام عملی به اعتقادات مذهبی و سرسختی روانشناختی با فرسودگی
شغلی معلمان در بعد عملکرد شخصی رابطة مثبت معنیدار وجود داشت (۳>۰/۰۵).
همچنین,» نتایج بهدستآمده از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که التزام عملی به اعتقادات
مذهبی و سرسختی روانشناختی معلمان کودکان استثنایی توانست فرسودگی شغلی را
بهصورت معنیداری پیشبینی کند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند راهنمایی در جهت رشد و تعالی عملی اعتقادات و
باورهای مذهبی و همچنین گنجاندن موّلفههای سرسختی روانشناختی در آموزشهای رسمی
و غیررسمی معلمان مدارس کودکان استثنایی باشد تا آسیبپذیری آنان را در برابر استرس
کاهش دهد و میزان فرسودگی شغلی را کنترل کند.
خلفیة البحث وأهدافه: إن المدرسین فی التربیة والتعلیم الاستثنائی یعملون فی ظروف ضاغطة جدا
وهذا الأمر یؤدی الی الإرهاق المهنی. وقد تم التطرق فی هذه الدراسة الی بحث العوامل المؤثرة علیها.
وکان الهدف من هذه الدراسة هو تحدید العلاقة ما بین الإلتزام العملی بالمعتقدات الدینیة والعناد
النفسی مع االإرهاق المهنی عند مدرسی الاطفال بالمدارس الاستثنائیة بمدینة کرمان عام 2015.
منهجیة البحث: هذا البحث هو دراسة وصفیة من النوع التضامنی حیث تم إختیار 1٨2 استاذ
عامل فی مدارس الاطفال الاستثنائیة بمدینة کرمان عام 2015 بطریقة التعداد. وتم تجمیع المعلومات
عبر الاستفادة من استمارات الإلتزام العملی بالمعتقدات الدینیة، العناد النفسی فی مدینة الاهواز،
والإرهاق المهنی فی مدینة ماسلاج. تم تحلیل البیانات وتجزئتها عبر استخدام ضریب بیرسون للتضامن
والإنحدار الخطی المتعدد. تمت مراعاة جمیع الموارد الأخلاقیة فی هذا البحث واضافة الی هذا، فإن
مؤلفی البحث لم یشیروا الیای تضارب فی المصالح.
الکشوفات: أظهرت النتائج أن هناک علاقة سلبیة ذات دلالة احصائیة بین المعتقدات الدینیة والعناد
النفسی مع الإرهاق المهنی للمدرسین فی ثلاثة جوانب وهی التعب العاطفی، الانهماک المهنی وذوبان
شخصیة، کما أن هناک علاقة ایجابیة ذات دلالة احصائیة بین الإلتزام العملی بالمعتقدات الدینیة
والعناد النفسی مع الإرهاق المهنی عند المدرسین فی جانب الاداء الوظیفی للشخص) 05 / 0P <p)
وکذلک أظهرت النتائج الحاصلة من الإنحدار الخطی المتعدد، بأن الإلتزام العملی بالمعتقدات الدینیة
والعناد النفسی عند المدرسین للاطفال بالمدارس الاستثنائیة من الممکن له ان یتوقع حدوث إرهاق
مهنی بشکل ذات معنی.
الاستنتاج: إن نتائج هذه الدراسة یمکنها أن تکون مرشدة فی سبیل النمو والتطور العملی للمعتقدات
وللإیمان الدینی وکذلک إدخال عناصر العناد النفسی فی التعلیم الرسمی وغیر الرسمی عند المدرسین
للأطفال بالمدارس الاستثنائیة لکی یتم التقلیل من تعرضهم للأضرار فی مقابل الإجهاد وفرض رقابة
علی معدل الإرهاق المهنی.
Background and Objective: Exceptional education teachers are in a very stressful working environment, which is the cause of burnout. The present study examined the factors affecting job burnout. The purpose of this study was to determine the relationship of practical commitment to religious beliefs and psychological hardiness with burnout among teachers of exceptional children's schools in Kerman, Iran in 2015.
Methods: This is a descriptive correlational study. 182 teachers working in exceptional children's schools in Kerman were selected to participate in the study. Data were gathered using a practical commitment to religious beliefs questionnaire, Ahwaz psychological hardiness questionnaire and Maslach burnout inventory questionnaire. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient. In this study, all the ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors. Results: The results showed that there was a significantly negative relationship between practical commitment to religious beliefs and psychological hardiness and the burnout of teachers in three dimensions of emotional exhaustion, occupational involvement and depersonalization, but a significantly positive correlation between practical commitment to religious beliefs and psychological hardiness and Teachers' job burnout in the personal performance dimension (P <0. 05). Also, the results of multiple linear regression showed that practical commitment to religious beliefs and psychological hardiness of exceptional children teachers could significantly predict job burnout.
Conclusion: The results of this study can be used to guide the development and perfection of religious beliefs as well as the inclusion of psychological hardiness components in formal and informal education of teachers of exceptional school children to reduce their vulnerability to stress and control job burnout.