چکیده:
بحث از غایتشناسی، بهویژه مسئلة غایتمندی افعال الهی، از مباحث مهم در حوزة معارف دینی، مخصوصاً در علم کلام است. برای هر ذهن فعال و کنجکاوی، این مسئله مطرح است که آیا افعال الهی معلل به غرض و غایت است یا نه، بهخصوص در حوزة آفرینش ـ که مهمترین فعل الهی استـ آیا میتوان برای آفرینش الهی غرضی ترسیم کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است، آن غرض چیست؟ دانشمندان اسلامی پیرامون غایتمندی افعال الهی دیدگاههای متفاوتی مطرح کردهاند، برخی با توجه بر مبانی آنها در پذیرش حسن و قبح عقلی، افعال الهی را غایتمند دانسته و نفی غایت در افعال الهی را مستلزم اشکالات عدیدهای دانستهاند که متکلمان امامیّه، معتزله و ماتریدیه، جزوه این گروه هستند. برخی دیگر، مانند اکثر اشاعره، با توجه به عدم پذیرش قاعدة حسن و قبح عقلی از طرف آنان، غایت در افعال الهی را نفی کردهاند. طایفهای دیگر در مسئله، قائل به تفصیل شدهاند، در نوشتارِ پیشرو، دلایل دیدگاه طوایف مختلف پیرامون غایتمندی افعال الهی مورد بررسی واقع میشود.
Discussion of teleology, especially the question of the teleology of divine actions, is an important topic in the field of religious education, especially in the science of theology. For any active and curious mind, it is a question of whether divine actions are impersonal or not, especially in the realm of creation - which is the most important divine act. Is it possible to draw a purpose for divine creation? And if the answer is yes, what is the point? Islamic scholars have expressed different views on the teleology of the divine actions, some considering their basis on the acceptance of the intellectual goodness and rubbish knows the divine actions purposeful, and the negation of teleology of the divine actions requires many bugs that the Imamiyyah, Mu'tazilites, Matridiyeh Theologians are such groups. Others, like most Ash'aries, have rejected the purpose in the divine actions due to their refusal to accept the rule of intellectual goodness and rubbish. Other cults have elaborated on the issue. In the present article, the reasons for the views of different cults on the finality of divine actions