Skip to main content
فهرست مقالات

همه چیز به انسان باز می گردد

نویسنده:

(6 صفحه - از 4 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : انسان، اخلاق، مادی، زیبائی، فقر، حکومت، اجتماعی، زندگی، آب، حق، جامعه، مردم، قانون، انسان باز، شهرها، فکر، اخلاق اجتماعی، کار، فرهنگی، فقر مادی، زندگی اجتماعی، حد، فرد، زیبائی انسانی، ناهمواری زندگی اجتماعی، اخلاق فردی، فقر فروکشندۀ ارزش انسانی، پاداش معنوی، ذات انسان، اجر مادی

خلاصه ماشینی: "فردوسی به تأثیر نظری که در ایران باستان راجع به انسان بوده و نیز به تأثیر نظر زمان خود گفته است: تو را از دو گیتی برآورده‌اند به چندین میانجی بپرورده‌اند نخستین فطرت پسین شمار توئی،خویشتن را به بازی مدار (شاهنامه چاپ مسکو-گفتار در آفرینش) این انسان که همۀ خلقت را در خود خلاصه می‌داند،در عین حال بر ناچیز بودن خویش نیز وقوف دارد:چند صباحی عمی گذرا،همراه با حسرت،و آنقدر شکننده که به اندک ضربه‌ای،به یک افت از پا درمی‌آید؛ترکیب نازنینی که اکنون هست و لحظه‌ای بعد می‌تواند به لاشه‌ای بدل گردد. کاری که در دست ماست-برای آنکه به آرمانسرای زندگی نزدیک شویم-آن است که خوی بدپسندی انسان را در مسیر کم آزاری بیندازیم،تنظیم کنیم،و این تنها زمانی بدرستی میسر است که او آگاه بماند که بدی کردن به زیان خود او تمام می‌شود. این فکر به حق،در طبقۀ فرودست‌تر جای گرفته که حقی نه کمتر از طبقات دیگر دارند،و بدینگونه هیچ نوع ادای احترامی به هیچ‌کس بدهکار نیستند؛اما فکر مذکور در همین‌جا متوقف نمی‌شود،بلکه می‌تواند از مرز بگذرد و به بی‌ادبی بینجامد، زیرا معیار ادب اجتماعی که لازمۀ حسن جریان امور است هنوز کسب نگردیده،و طبقه‌ای که طی قرون متمادی خود را زیر دست می‌شناخته،اکنون که مانع‌ها برداشته شده است،خود را متمایل به انتقام کشی می‌بیند. انسان رها شده از قیود-اخلاق یا قانون- در برهوت روحی زندگی می‌کند،و در این صورت تنها غریزۀ نفع‌طلبی-نفع آنی-او را در مسیر زندگی جهت می‌دهد،و کم‌کم این عده،در همۀ شئون جزو مؤثران اجتماع می‌گردند،و سرانجام حکومت نیز ناچار می‌گردد که برای حفظ خود کشور را به فراخور«منویات»آنها درآورد. بنابراین،برای آنکه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ریشۀ بعد معنوی در کار نخشکد،راهش آن است که فکر نوعی زنده نگاه داشته شود،بدین معنی که هرکسی،در همان حد یک خانواده،مصلحت خود را با مصلحت کشورش-ولو با رشتۀ باریکی- پیوند شده ببیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.