چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران است. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی است . جامعه مورد بررسی ،کتابداران عمومی و نمونه مورد مطالعه شامل 14کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر میباشد. دادهها به شیوه نمونه گیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شده است. َجهت تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. براساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل: چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکت کنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز درچهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشترکتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شده اند. بکار گیری راهکارهای پیشنهاد شده در این پژهش توسط کتابخانه های عمومی می تواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانه های عمومی شود.
The purpose of this study is to identify challenges and providing approaches towards attracting new- literate adults to the public libraries from the librarians’ perspectives. The method is qualitative exploratory case study. The population is public librarians and the sample are 14 librarians employed in public libraries of the city of Azarshahr. Using purposive sampling data were gathered by semi-structured interviews and were analyzed using Glasser & Strauss’ Coding Technique. The participants of this research disclosed some major challenges towards attracting new literate adults to the public libraries including individual, social, physical, publishing and organizational challenges. Also The participants suggested some approaches to deal with the challenges such as cultural advertising, providing further support and facilities for the new literates by the public libraries and library cooperation with the other organizations. Applying the findings of this study would enable the public libraries to provide suitable services with the aim of attracting more new literate users to the public libraries.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش های انجام شده در زمینه موانع سوادآموزی نوسوادان به نقش عوامل متنوعی همچون : مشغله های زندگی، عدم آمادگیهای جسمی، روحی و ذهنی، نداشتن فرصت استراحت برای مطالعه ، نداشتن انگیزه (عزیزی، ١٣٧٠؛ کردنوقابی، مرادی و دلفان بیرانوند، ١٣٩٧) نگرش مردم محل زندگی به ادامه تحصیل سوادآموزان (رحیمینژاد، ١٣٩٣) عدم آگاهی نسبت به مزایای سوادآموزی (قدسی، ١٣٧٢)، ناتوانی در صحبت کردن به زبان فارسی، حل نشدن مشکلات روزمره بیسوادان با شرکت در کلاس ها، نامناسب بودن محتوای کتب درسی، فاصله بین خانه و محل تحصیل (حکیم زاده ، قربانی و ملکی، ١٣٩٤)، عدم همکاری و هماهنگی بین سازمان های مسئول سوادآموزی، نبود امکانات و تجهیزات کمک آموزشی مناسب (سلیمانی و کریمی، ١٣٩٧)، وضعیت اقتصادی و درآمد خانواده (کردنوقابی، ١٣٩٧) اشاره شده است و عواملی چون مطابقت محتوای کتب درسی با نیازهای واقعی نوسوادان ، تبلیغ از طریق رادیو و تلویزیون ، داشتن اوقات فراغت ، تشویق های مادی و معنوی از عوامل مؤثر در جذب نوسوادان به کلاس های سوادآموزی (محمدزاده ، ١٣٨٧)، ذکر شده است .
طبق بررسیهای انجام یافته توسط پژوهشگران این پژوهش ، نوسوادان شهرستان آذرشهر افرادی هستند که در مقایسه با نوسوادان سایر شهرهای استان ، به کتابخانه های عمومی، بیشتر مراجعه میکنند و همچنین کتابخانه های عمومی این شهرستان خدمات بیشتری به نوسوادان در مقایسه با سایر شهرهای استان حتی شهر تبریز ارائه میدهند، لذا جهت گردآوری داده ها در این پژوهش به طور هدفمند از کتابداران عمومی شهرستان آذرشهر استفاده شده است .
edu/krollag/org_site/craft_articles /glaser_strauss.