چکیده:
در این مقاله رابطه بین ارزشهای شخصی و خصوصیات فردی حسابداران بررسی میشود. بررسی این رابطه از آن جهت اهمیت دارد که گرایش حسابداران به سوی ارزشهای شخصی خاص، میتواند رفتار آنها را در موقعیتهای معین توضیح دهد. به طور مثال پژوهشهای انجام شده در زمینه تفکر اخلاقی نشان دادهاست که علیرغم آموزش اصول و موازین اخلاقی به حسابداران، افراد این حرفه در مقایسه با جامعه، میانگین امتیاز اخلاقی پایینی کسب میکنند. یکی از دلایل احتمالی این پدیده، میتواند تاکید بیش از حدی باشد که در آموزش حسابداری بر لزوم تبعیت حسابداران از اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری وجود دارد. در نتیجه این فرایند آموزشی، مجموعه ارزشهای تبعیت (انطباق) در حسابداران تقویت میشود و این درحالی است که آزمونهای تفکر اخلاقی به این ارزشهای تبعیت توجهی ندارند. تحقیق حاضر در سال 1390 با استفاده از نمونهای متشکل از 203 دانشجوی حسابداری و مدیریت به آزمون تاثیر ویژگیهای فردی (جنسیت، سن، رشته، مقطع تحصیلی، سابقه کار، آشنایی با آیین رفتار حرفهای حسابداران رسمی و...) بر اولویتبندی ارزشهای شخصی میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشجویان رشته حسابداری در مقایسه با دانشجویان مدیریت، اهمیت بیشتری برای ارزشهای تبعیت قائل هستند. همچنین خصوصیاتی مانند جنسیت و سن تاثیرات با اهمیتی بر اولویتبندی ارزشهای شخصی در دانشجویان داشته است.
This paper investigates the relationship between personal values and accountants’ individual characteristics. This relationship is important because accountants ‘conformity of some specific personal values can explain their behaviors in special situations. For example, some prior studies in the field of ethical thinking have shown despite of accountants’ ethical education, these persons obtain lower ethical scores in compare of society. One possible explanation for this phenomenon could be educate accountants in a manner that they must to follow accounting principles and standards. As a result of this education system, strength conformity values in accountants. While ethical reasoning tests ignore conformity values. This study used a sample comprised of 203 students in the fields of accounting and business to examine the effects of individual characteristics (Gender, Age, Field, Degree, Experience, Familiarity Code of Ethics and etc.) on the prioritization of personal values. The results show that accounting students have higher emphasis on conformity values. Furthermore, some characteristics such as gender and age have meaningful impacts on the prioritization of personal values.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان ميدهد که دانشجويان رشته حسابداري در مقايسه با دانشجويان مديريت ، اهميت بيشتري براي ارزش هاي تبعيت قائل هستند.
به صورت کلي، نتايج پژوهش هاي پيشين نشان ميدهد افرادي که اولويت بالاتري براي ارزش هاي فردي (خود شکوفايي) يا ارزش هاي شايستگي (متکي به نفس ) قائل هستند، ممکن است تمايل بيشتري به رفتارهاي غير اخلاقي داشته باشند (وبر، ٢٠٠٣؛ برايف و همکاران ، ٢٠٠٨).
تحقيق حاضر الويت بندي ويژگيهاي فردي دانشجويان حسابداري را با دانشجويان رشته مديريت مقايسه ميکند و به بررسي اين موضوع ميپردازد که آيا حسابداران در مقايسه با گروه هاي مشابه تاکيد بيشتري بر ارزش هاي تبعيت دارند؟ طبقه بندي ارزش هاي شخصي روکيچ (١٩٧٣) ارزش هاي غايي را به دو دسته "ارزش هاي فردي" (براي مثال ، زندگي مرفه ) و "ارزش هاي اجتماعي" (مانند، مساوات ) تقسيم ميکند.
به طور مشابه ، مک کارثي (٢٠٠٧)، در يک تحقيق با حضور ٦٠٠ دانشجوي حسابداري رابطه بين سطوح مختلف آشنايي با آيين رفتار حرفه اي حسابداري (شامل اخلاق حرفه اي) و اولويت ارزش هاي شخصي را مورد آزمون قرار داد که نتايج تحقيق حاکي از عدم وجود رابطه معنادار ميان آن ها بود.
مقايسه ميانگين اين گروه ارزش در جدول ٣ نشان داد که دانشجويان رشته حسابداري اهميت بيشتري براي ارزش هاي تبعيت قائل هستند.
Experimental analyses of the effects of personal values and codes of conduct on fraudulent financial reporting", Journal of Business Ethics, 15 (2): 183-199.
E. , (2001), "Effects of personal values an auditors' ethical decisions", Accounting, Auditing and Accountability Journal, 14 (3): 254-277.