Skip to main content
فهرست مقالات

عروج داریوش به بهشت

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 171 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : عروج داریوش به بهشت، داریوش، ماه، خورشید، آتش، نقش‌برجسته، آتشدان، فره، شاه، مقبره‌ها، تصویر، نماد، زردشتی، ستارگان، روح، نقش، متن‌های، اوپانیشادها، دعاها، زمین، روان، ماه کهنه در دستان ماه، به‌سوی نزدیک‌ترین آتش، پایه، نقش برجسته‌های متاخر مقبره‌های، اوپانیشادها آتش زمینی، هلال ماه درون، نماد ماه، فره شاه، عروج روان به بهشت

خلاصه ماشینی: "ازاین‌رو مری بویس می‌گوید: «با این حکاکی،داریوش اعتقاد راسخ به آیین خویش را به تصویر کشیده است:مری بویس بر این باور است که آتش،آتشدان خود شاه است و تصویر بالدار متعلق به اهورا مزدا نیست بلکه فره‌ خود داریوش است که همزمان«چیزی را در مفهوم نخستین آن از یک نماد خورشیدی در بر دارد. »حضور ماه می‌گوید: «از دعاهای مهم زردشتی،سه دعای خورشید،ماه و آذر نیایش،به خورشید،ماه و آتش‌ اختصاص دارد؛و در یکی از متن‌های زبان پهلوی،در پاسخ به این پرسش که چگونه دعا و نیایش‌ ایزدان باید برگزار شود،توصیه شده است که نیایش‌کننده باید در برابر خورشید،ماه یا آتش‌ تلاوت کند،و همچنین اگر گناهی صورت گرفته است،باید دربرابر خورشید،ماه یا آتش توبه کند و تبری جوید. پرسش آن است که نقش تثلیث در متن مربوط به خاک‌سپاری چیست و با پذیرش ارتباط نزدیک شاه با یکی از سه پدیده یعنی آتش مقدس،چرا این ارتباط به جای‌ دست‌آوردهای وی در مقام فرمانده و جنگجو،مناسب‌ترین موضوع برای نقش‌برجسته‌ی‌ آرامگاه او انتخاب شده است؟ پیش از آن‌که بیش‌تر به آن بپردازیم،باید گفت که گرچه مشابه این نقش در جایی دیگر وجود ندارد،ولی همین عناصر کم‌وبیش در نقش برجسته‌ی بالای ورودی مقبره‌ی سنگی‌ متعلق به مادها در«قیزقاپان»در شمال شرقی عراق دیده می‌شود(شکل 2). این متن و متن‌های بعد همراه با دیگر متن‌هایی کا نشان‌دهنده‌ی همان سلسله مراتب اجساد بهشتی هستند به نقل از: (به تصویر صفحه مراجعه شود) گام نخست به ستاره‌ی پایه می‌رسد،گام دوم به ماه پایه می‌رسد،گام سوم به خورشید پایه‌ می‌رسد،و گام چهارم به پل چینود می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.