چکیده:
«شخصیت اخلاقی»، موضوعی مرتبط با روان و مبحثی مهم در روانشناسی اخلاق است. مسئله اینجاست که آیا شکلگیری شخصیت اخلاقی، امری ذاتی و غیرقابل تغییر است؟ چنانچه اکتسابی باشد چه عواملی بر آن اثرگذار است؟ اگر شخصیتی رذیلتمند گشت آیا اصلاح آن امکانپذیر است؟ نظربه اهمیت سؤالات مذکور ضرورت دیده شد تا در نوشتار پیش رو موضوع «شکلگیری و اصلاح شخصیت اخلاقی» و مقایسه عوامل مؤثر برآن از دیدگاه کریسجینسون، بتلی و مطهری مورد بررسی قرارگیرد. کریسجینسون معتقد است رذایل را میتوان توسط عامل درونی حکمت نظری، اصلاح نمود. تأکید بتلی بر تأثیر شگرف عامل بیرونی الگوپذیری است. اما افق دید مطهری، گویای آن است وی علاوه بر پذیرش موضوع ساخت و اصلاح شخصیت اخلاقی، برخلاف دو فیلسوف غربی، وجود هر دو عامل حکمت نظری و الگوپذیری را در کنار هم ضروری میداند و از این منظر، دیدگاه وی از جامعیت ویژهای نسبت به دو رویکرد غربی، برخوردار است.
“Moral character” is a subject related to the psyche and an important topic in moral psychology. The question is whether the formation of moral character is inherent and unchangeable. If it is acquired, what factors affect it? If a character becomes vicious, is it possible to correct it? Considering the importance of the aforementioned questions, it was necessary to study the issue of “shaping and reforming moral character” and compare the factors affecting it from the viewpoint of Kristjansson, Battaly and Motahhari in the present article. Kristjansson believes that vices can be corrected by the internal factor of theoretical wisdom. Battaly emphasizes the tremendous impact of the external factor of modeling. But Motahhari’s vision shows that, in addition to accepting the issue of forming and reforming the moral character and unlike those two Western philosophers, he considers necessary the existence of both factors of the theoretical wisdom and modeling, and from this perspective, his view has special comprehensiveness in relation to the two western approaches.