چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این سؤال کلیدی انجام شد که: آیا رویکرد مطالعه و سبک یادگیری با سطح تفکر انتقادی دانشجویان رابطه دارد؟ روش: جامعۀ تحقیق، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در سال تحصیلی 97-96 است که بر اساس فرمول جامعۀ محدود کوکران، 386 نفر از آنان با روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند و از پرسشنامۀ استاندارد برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تأمین روایی محتوا، از نظر جمعی از اساتید، استفاده و اصلاح لازم لحاظ شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از سازگاری درونی و آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، خیدو، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای اس.پی.اس.اس-25 و آموس-24 انجام شد. یافتهها: با توجه به نتایج و سطح معناداری به دست آمده، سبک یادگیری و سبک مطالعه دارای تأثیر معناداری بر تفکر انتقادیاند. نتیجهگیری: یادگیری، نتیجه و برایند آموزشهای برنامهریزی شده یا تجربی است که بر اثر تمرین یا برخورد مستمر در فرد نهادینه شده و نمود بیرونی در رفتار دارد. در مکاتب مختلف، یادگیری در هر زمان و مکان و موضوعی، شرایط و مهارتهای خاصی را طلب میکند. بدین سبب، مهارتهای یادگیری قرن بیستویکم را مجموعهای از مهارتها همچون: تفکر انتقادی، فنّاوری اطلاعات، ارتباط تعاملی و مؤثر، خلاقیت و ریسکپذیری، مهارتهای بین فردی، مسئولیت شخصی، اجتماعی و مدنی، بهرهوری بالا، اولویتبندی، برنامهریزی و مدیریت، انعطافپذیری و سازگاری و اعتماد به نفس دانستهاند.
The purpose of the present study is to answer the key question whether study approach and learning style are related to students' critical thinking level? Method: The statistical population of this study consisted of the students of Islamic Azad University of Guilan in the academic year of 96-97. Based on Cochran's restricted society formula, 386 people were studied using non-probability sampling method. A standard questionnaire was used for data collection .In order to ensure content validity, professors were used collectively and necessary modifications were considered. Internal consistency and Cranach's alpha test were used to assess the reliability of the questionnaire. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov test, x2, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling which were performed by SPSS25 and Amos24 software. Results: According to the results and the level of significance, it was found that learning style has a significant effect on critical thinking, and also on the results and the level of significance it was found that the study style has a significant effect on critical thinking. Conclusion: Learning is the result of the planned or experiential training that is institutionalized through continuous practice or encounter in the individual and manifested in external behaviors, based on different schools of learning, learning at any time and place and in any subject matter, skill. It requires certain things. Therefore, 21st Century Learning Skills Experts have a set of skills such as critical thinking, information technology, effective and interactive communication, creativity and risk taking, interpersonal skills, personal, social and civic responsibility, high productivity, Priority, planning and management know flexibility and adaptability and confidence.
خلاصه ماشینی:
ارائۀ مدل توسعۀ تفکر انتقادي بر اساس رويکردهاي مطالعه و سبکهاي يادگيري دانشجويان در دانشگاه آزاد اسلامي استان گيلان 1 مهدي کلانتري رشيد ذوالفقاري زعفراني ٢ ٣ احمد رمضاني قاسم آباد چکيده هدف: تحقيق حاضر با هدف پاسخ به اين سؤال کليدي انجام شد که : آيا رويکرد مطالعه و سبک يادگيري با سطح تفکر انتقادي دانشجويان رابطه دارد؟ روش: جامعۀ تحقيق ، دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي گيلان در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ است که بر اساس فرمول جامعۀ محدود کوکران، ٣٨٦ نفر از آنان با روش نمونه گيري غير احتمالي در دسترس انتخاب شدند و از پرسشنامۀ استاندارد براي جمع آوري دادهها استفاده شد.
از اين رو، بررسي متغيرهاي ياد شده و يافته هاي حاصل از آن در برنامه ريزي ، تعيين و اصلاح راهبردها براي افزايش سطح تفکر انتقادي، مطالعه و سبکهاي يادگيري دانشجويان بسيار سودمند است .
تحقيق حاضر با هدف ارائۀ مدل توسعۀ تفکر انتقادي بر اساس رويکردهاي مطالعه و سبکهاي يادگيري دانشجويان در دانشگاه آزاد اسلامي استان گيلان انجام شد.
يافتۀ تحقيق حاضر که نشانهندة وجود رابطۀ مثبت ميان سبک يادگيري و تفکر انتقادي دانشجويان است ، با نتيجۀ تحقيقات قاسم و بلياد(١٣٩٦)، حبيب پور و همکاران(١٣٩٤)، نوحي و همکاران(١٣٩٣)، قدمپور و همکاران(١٣٩٢) و فؤاد و همکاران(٢٠١٧) همراستاست .
"The Study of the Relationship between Vark Learning Styles with Critical Thinking, Vivacity, and Academic Achievement Motivation among Urmia Medical Students".
"The Relationship between Mindfulness Study Approach and Educational Satisfaction and Academic Achievement in Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences in 2013-2014".