Skip to main content
فهرست مقالات

اساتیر در دیوان های سه گانه عبدالرحمن جامی

نویسنده:

(7 صفحه - از 43 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : اساتیر ،جامی ،اساتیر در دیوان‌های ،حماسی ،شعر ،حماسه ،استوره‌ها ،داستان‌های ،رستم ،رمزهای ،سه‌گانه عبدالرحمن جامی ،اساتیر ایرانی ،سه‌گانه‌ی عبد ،جمشید ،داستان‌های حماسی در دیوان‌های جامی ،فریدون ،طرز تلقی شاعران از اساتیر ،ایرانی ،جامی نسبت به اساتیر ایرانی ،استوره‌ای ،تاریخ ،فردوسی ،اساتیر حماسی ایرانی ،دیوان‌های سه‌گانه‌ی عبد ،عبد الرحمن جامی ،پهلوانان ،استوره‌های شعر جامی ،دینی ،طرز تلقی شاعران از استوره‌ها ،اساتیر ایرانی و حماسی

خلاصه ماشینی:

"اگر دیگر عناصر خیال را ذهن شاعر باید بسازد،این عنصر از پیش ساخته و اماده بوده است و تنها شاعر در کاخ‌ بلندی که از نظم پی می‌افکند از آن به‌عنوان مصالحی باید سود جوید و آن شاعری در این زمینه موفق‌تر است که ترکیب آن را بهتر بداند و در واقع اهمیت دانش اساتیری یکی‌ از این جهت است که مبدا و سرچشمه‌ی افکار و عواطف آدمی است و امیدها،آرزوها، ترس‌ها،محبت‌ها و لذت‌های او را معلوم می‌کند و از این‌رو با فلسفه و دین ارتباط نزدیک دارد و دیگر از این جهت که در ادبیات و هنر تاثیر فراوان بخشیده است،و در بین‌ قدما آنان که از فرهنگ غنی ادب پارسی برخوردارند،کم‌تر شاعری توانا را می‌بینیم که از رمزواره‌ها،به نحو شایسته‌ای استفاده نکرده باشد،اما برداشت و طرز تلقی شاعران از استوره‌ها،همچنان‌که از نظر تاریخی به‌جو سیاسی و اجتماعی و محیط زندگانی ایشان‌ بستگی دارد به میزان هنرمندی و قدرت تخیل ایشان نیز وابسته است اشاره به اساتیر غیر ایرانی،در تصویرهای شاعراناز اشتوره‌ها،لطف و رقت شعری بیش‌تری یافته و این‌ رمزها تا رمز دقیق‌ترین معانی انسانی و الاهی بالا رفته است: شاه ترکان که پسندیده و به چا هم افکند دستگیرار نشو لطف تهمتن چه کنم. در این عصر بهره‌گیری شاعران از اساتیرنژاد سامی اندک است و بیش‌تر جنبه‌ی ایرانی دارد اما با نفوذ عنصر ترکی،و گسترش روحیه‌ی تملق چاپلوسی و نیز درهم کوبیدن روح ملی،برداشت و طرز تلقی شاعران از اساتیر به دو گونه تغییر پیدا می‌کند: نخستین دگرگونی،گسترش حوزه‌ی اساتیری‌نژاد سامی که در کنار اساتیر ایرانی،در صور خیال شاعران فارسی زبان،جای خود را باز می‌کند و دومین دگرگونی،که نتیجه‌ی‌ مستقیم عوامل سیاسی و تاریخی است،خوارمایه شمردن و زبونی ارزش‌های اساتیری‌ نژاد ایرانی است و در شعر دوره‌ی غزنویان و به‌ویژه دوره‌ی دوم فرمانروایی ایشان و عصر سلجوقیان گسترش بیش‌تری می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.