Skip to main content
فهرست مقالات

اساتیر در دیوان های سه گانه عبدالرحمن جامی

نویسنده:

(7 صفحه - از 43 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : اساتیر، جامی، اساتیر در دیوان‌های، حماسی، شعر، حماسه، استوره‌ها، رستم، سه‌گانه عبدالرحمن جامی، اساتیر ایرانی

خلاصه ماشینی:

"اگر دیگر عناصر خیال را ذهن شاعر باید بسازد،این عنصر از پیش ساخته و اماده بوده است و تنها شاعر در کاخ‌ بلندی که از نظم پی می‌افکند از آن به‌عنوان مصالحی باید سود جوید و آن شاعری در این زمینه موفق‌تر است که ترکیب آن را بهتر بداند و در واقع اهمیت دانش اساتیری یکی‌ از این جهت است که مبدا و سرچشمه‌ی افکار و عواطف آدمی است و امیدها،آرزوها، ترس‌ها،محبت‌ها و لذت‌های او را معلوم می‌کند و از این‌رو با فلسفه و دین ارتباط نزدیک دارد و دیگر از این جهت که در ادبیات و هنر تاثیر فراوان بخشیده است،و در بین‌ قدما آنان که از فرهنگ غنی ادب پارسی برخوردارند،کم‌تر شاعری توانا را می‌بینیم که از رمزواره‌ها،به نحو شایسته‌ای استفاده نکرده باشد،اما برداشت و طرز تلقی شاعران از استوره‌ها،همچنان‌که از نظر تاریخی به‌جو سیاسی و اجتماعی و محیط زندگانی ایشان‌ بستگی دارد به میزان هنرمندی و قدرت تخیل ایشان نیز وابسته است اشاره به اساتیر غیر ایرانی،در تصویرهای شاعراناز اشتوره‌ها،لطف و رقت شعری بیش‌تری یافته و این‌ رمزها تا رمز دقیق‌ترین معانی انسانی و الاهی بالا رفته است: شاه ترکان که پسندیده و به چا هم افکند دستگیرار نشو لطف تهمتن چه کنم. در این عصر بهره‌گیری شاعران از اساتیرنژاد سامی اندک است و بیش‌تر جنبه‌ی ایرانی دارد اما با نفوذ عنصر ترکی،و گسترش روحیه‌ی تملق چاپلوسی و نیز درهم کوبیدن روح ملی،برداشت و طرز تلقی شاعران از اساتیر به دو گونه تغییر پیدا می‌کند: نخستین دگرگونی،گسترش حوزه‌ی اساتیری‌نژاد سامی که در کنار اساتیر ایرانی،در صور خیال شاعران فارسی زبان،جای خود را باز می‌کند و دومین دگرگونی،که نتیجه‌ی‌ مستقیم عوامل سیاسی و تاریخی است،خوارمایه شمردن و زبونی ارزش‌های اساتیری‌ نژاد ایرانی است و در شعر دوره‌ی غزنویان و به‌ویژه دوره‌ی دوم فرمانروایی ایشان و عصر سلجوقیان گسترش بیش‌تری می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.