چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است که به ارائه مدلی از مولفه های پوشش اخبار توسعه اجتماعی در ذائقه سازی افکار عمومی بپردازد. که در این راه از روش تلفیقی استفاده می کند و برای شناسایی مولفه های پوشش خبرهای توسعه اجتماعی و تدوین پرسشنامه از روش کیفی و تکنیک پرسشنامه نیمه ساخت یافته استفاده، و برای آزمون فرضیات بوسیله داده های جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه از روش کمی و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرنگاران مشغول به کار در روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های فعال در شهر تهران می باشد، که در سال 1396 فعال می باشند، و تعداد آنها 1945 نفر از 108 پایگاه خبری می باشد، که پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نامتناسب بین 330 نفر از افراد جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاکی از آن است که متغیر پوشش اخبار توسعه اجتماعی و ابعاد صداقت و شفافیت در خبر، قابل درک بودن خبر، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب و برطرف کردن نیازهای خبری مخاطب با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه دارند، و تنها در رابطه بی طرفی سیاسی با ذائقه سازی افکار عمومی رابطه ای دیده نمی شود.
The present study seeks to provide a model for covering the elements of social development news on the tastes of public opinion. In this way, using a combination method, the qualitative method and the semi-structured questionnaire technique were used to identify the components of covering the social development news and the questionnaire, and to test the hypotheses by the data collected by the questionnaire, the quantitative method and scrolling Used. The statistical population of this research includes all reporters working in newspapers, news agencies and active sites in Tehran, which are active in 1396, and their number is 1945 out of 108 news outlets, with questionnaires with Using unsatisfactory stratified sampling method, 330 people from the statistical population were distributed. The results indicate that the variability of the coverage of social development news and the dimensions of honesty and transparency in the news, the comprehensibility of the news, the compatibility of the content and news topics with the audience's needs and addressing the audience's news needs are related to the tastes of public opinion, and only in relation Political impartiality is not associated with the tastes of public opinion
خلاصه ماشینی:
جدول (١): توزيع فراواني افراد نمونه در جامعه آماري رسانه ها تعداد رسانه تعداد خبرنگاران تعداد نمونه سهم نمونه روزنامه ٣٩ ٧٠٢ ١١٩ ٠/٣٦ خبرگزاري ٣٤ ١٠٢٤ ١٧٥ ٠/٥٣ سايت ٣٥ ٢١٩ ٣٦ ٠/١١ جمع کل ١٠٨ ١٩٤٥ ٣٣٠ ٠/١٠٠ آزمون فرضيات جدول (٢): آزمون همبستگي پوشش خبري و مولفه هاي آن با ذائقه سازي افکار عمومي آزمون ضريب همبستگي بين متغيرهاي تحقيق (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به ميزان همبستگي بدست آمده و سطح معناداري بين پوشش خبري و ابعاد پنج گانه آن بين ابعاد صداقت و شفافيت در خبر، قابل درک بودن خبر، سازگاري محتوا و موضوعات خبري با نياز مخاطب ، برطرف کردن نيازهاي خبري مخاطب با ذائقه سازي افکار عمومي رابطه وجود دارد، و تنها در بعد بي طرفي سياسي رابطه اي با ذائقه سازي افکار عمومي وجود ندارد.
همچنين ضريب تعيين تعديل شده که در معادلات ساختاري در جدول Estimate نشان داده مي شود ٠/٣٢ مي باشد، که حاکي از آن است که مولفه هاي پوشش خبري توانسته است به ميزان ٣٢ درصد ميزان ذائقه سازي افکار عمومي را پيش بيني کند که اين ميزان در سطح متوسطي مي باشد.
در فرضيه ديگر رابطه بين قابل درک بودن اخبار و گزارشات شبکه خبري بي بي سي و ذائقه سازي افکار عمومي مخاطبان اين شبکه خبري مورد بررسي قرار گرفت .
در فرضيه ديگر رابطه بين سازگاري محتوا و موضوعات خبري با نياز مخاطب در شبکه خبري بي بي سي و ذائقه سازي افکار عمومي مخاطبان اين شبکه خبري مورد بررسي قرار گرفت .
در فرضيه ديگر رابطه بين برطرف کردن نيازهاي خبري مخاطب در اخبار شبکه خبري بي بي سي و ذائقه سازي افکار عمومي مخاطبان اين شبکه خبري مورد بررسي قرار گرفت .