چکیده:
یکی از الزامات افزایش رقابتپذیری کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی، توسعهیافتگی بازارهای مالی در تأمین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان است. از این رو، عدم توجه جدی به این موضوع رشد و توسعه صادرات غیرنفتی را با محدودیتهای جدی وارد میسازد. تأمین مالی فعالیت صادرکنندگان در قالب ترتیبات مالی، بیمهای و ضمانتی با توجه به بالا بودن ریسکهای تجاری و غیرتجاری عمدتاً از طریق نهادهای دولتی در دو قالب تأمین مالی قبل از حمل و تأمین مالی پس از حمل انجام میشود. بررسیها نشان میدهد چالشهای متعددی در محورهای ساختاری ، رفتاری و محیطی در تأمین مالی صادرات غیرنفتی وجود دارد. با توجه به تفاوت در دامنه اثرگذاری، قابلیت اجرایی سازی و هزینههای هر یک از راهکارهای پیشنهادی مرتبط با این چالشها، اولویتبندی راهکارهای عمدهترین چالشهای تأمین مالی صادرکنندگان غیرنفتی در محورهای مورد اشاره، هدف اصلی این مقاله بوده است. به همین منظور، در این مطالعه پرسشنامهای حاوی راهکارهای سیاستی پیشنهاد شده و در اختیار 45 نفر از خبرگان سیاستگذاری حوزه صادرات و تأمین مالی قرار گرفته است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، اولویتبندی راهکارهای پیشنهادی از طریق تجزیه و تحلیل آماری و روش TOPSIS صورت گرفته است. در نتیجه مهمترین و بااولویتترین راهکارهای سیاستی پیشنهادی تامین مالی صادرات غیرنفتی، شامل افزایش سرمایه در گردش واحدهای صادراتی؛ افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران از منابع دولتی؛ ایجاد و گسترش خطوط اعتبارات صادراتی ارزان قیمت بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات ایران؛ و کاهش نرخ کارمزد اعتبارات، ضمانتنامهها و بیمهنامههای صادراتی بوده است.
One of the major requirements for increasing the competitiveness among the range of export goods in global markets is to equip financial markets in terms of development and supply of financial resources required to strengthen and foster export activities, given the fact that firms involved in the international trade arena have access to a wide variety of export financing methods which puts them at an advantage over domestic exporters. So failure to acknowledge this issue may give rise to serious constrains in the development and growth of non-petroleum exports.Financing of export activities in the form of financial arrangements, insurance and guarantee, with regards to the level of business and non-business risks is carried out through government institutions in two forms of export financing before and after the shipment of goods. The surveys indicated that, however, there are multiple challenges in structural (based institutional framework), behavioral (export financing function) and environment (out of the firm control) in non-petroleum export finance. Due to the difference in scope of effecting, and the costs of each solution related to these challenges, the main purpose of this article is to offer and prioritize a set of solutions addressing the most important challenges faced by non-petroleum export finance in the mentioned axis. Hence in this study, a questionnaire containing offering policy solutions is arranged and handed out to some 45 policy makers in the Export and Financing domain. After Confirming the validity and reliability of the questionnaire, prioritizing the solutions is conducted through the statistical analysis and the TOPSIS method. As a result, the most important and the most prioritized policy options for non-oil export financing are related to the behavioral factor and include increasing the working capital of export units; increasing the Export Development Bank and Export Guarantee Fund of Iran capital from resources provided by the government; creating and expanding of low-cost export credit lines from the Central Bank to the Export Development Bank of Iran; and cutting commissions on export credits, guarantees and insurance policies.