چکیده:
محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزشوپرورش است و در تحقق اهداف آموزشوپرورش نقش حیاتی دارد. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداختهشده است؛ و روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، شامل 152صفحه از کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 11/0 است که نشان میدهد متن کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه به شیوه فعالی نوشتهنشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 20/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 30/2 تعیین شد که نشان میدهد کتاب مطالعات اجتماعی، برمبنای الگوی ویلیام رومی به شیوه فعالی تدوین نگردید.
The content of the textbook is an important element of the education system and plays a vital role in achieving the goals of education. This study investigated pictures and content of social studies textbook in the first grade of high school in the 1394-95 academic year in terms of active content based on Romi William’s technique.The method used in this research is content analysis. The statistical population consisted of the first grade Social Studies textbook of high school in the 1394-95 academic year. The findings show that the rate of text involvement is 0/11. This indicates that the content of the first grade Social Studies textbook has been written actively. The rate of images involvement is 0/20. This implies that the book images do not involve the students in learning. Also, the involvement coefficient was calculated to be 2/30 with regard to activity-based index-analysis of the textbook. This indicates the Social Studies textbook has not been actively designed based on Romi William’s Model.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی هادی مصلح ، مهوش خسروی ، اعظم رسولی چكيده محتواي كتاب درسي، يكي از عناصر مهم نظام آموزشوپرورش است و در تحقق اهداف آموزشوپرورش نقش حیاتی دارد.
در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداختهشده است؛ و روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است.
خسروی، مصلح امیر دهی و زمانی (1394) در پژوهش خود که با عنوان «تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفهی هوشهای چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن»، برمبنای الگوی ویلیام رومی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی در بخش متن و تصاویر به شیوه غیرفعال اما در بعد فعالیتها به شیوه فعالی تدوین گردید.
لشگری (1394) در پژوهش که به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی طبق الگوی ویلیام رومی در میزان درگیری ذهنی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی پرداخت به این نتیجه رسید که محتوایی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی ازلحاظ متن، تصویر و فعالیتها به روش غیرفعال طراحیشده است.
همانگونه که ادبيات پژوهش نشان میدهد در مورد ميزان فعال و غيرفعال بودن كتاب درسی مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی پژوهشی صورت نگرفته است.
لذا، اين تحقيق در نظر دارد به تحليل محتواي كتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه بر اساس ميزان فعال و غیرفعال بودن محتوا بر اساس روش ويليام رومي بپردازد.