چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ويژگیهای روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده (FTPS) در دانش آموزان دبیرستانی و تعیین نقش آن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. بدین منظور تعداد 527 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گيری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس چشم انداز زمان آینده و خرده مقیاس حال آینده نگر پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ساختار مقیاس چشم انداز زمان آینده پس از چرخش واریماکس به وضوح نشان دهندة وجود چهار عامل مستقل است که تا حد بسیار زیادی با دسته بندی هاسمن و شل(2008) از ماده ها همخوانی دارد اما در تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم خرده مقیاس بسط به بار عاملی مناسبی روی سازه چشم انداز زمان آینده نرسید که می توان نتیجه گرفت که چشم انداز زمان آینده در دانش آموزان ایرانی تنها با سه مؤلفه 'ارتباط'، 'ارزش' و 'سرعت' مشخص می شود. همچنین نتایج حاکی از اعتبار مطلوب مقیاس بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که این سه مؤلفه به طور معناداری قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.
The present study aims at investigating psychometric properties of Future Time Perspective Scale (FTPS) among a sample of senior high school students and to determine its role in predicting their academic achievement. To this end 527 senior high school students in Karaj (city in Alborz Province) during the school year 2015-2016, were chosen using stratified proportional sampling and completed a questionnaire which consists of Future Time Perspective Scale (FTPS) and futurist present subscale. Exploratory factor analysis demonstrated that the structure of Future Time Perspective Scale (FTPS) after varimax rotation was clearly indicated the existence of four independent factors that is almost consistent with Husman and Shell (2008) classification of the items but second-order confirmatory factor analysis showed insignificant factorial load of extension component on future time perspective construct. Therefore, we can conclude that future time perspective of Iranian students only consist of three components: connection, value and speed. The results indicated acceptable reliability of FTPS. Regression analysis showed that these three factors significantly predict student's academic achievement.
خلاصه ماشینی:
بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس چشم انداز زمان آينده و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي o A Study of Psychometric Properties of Future Time Perspective Scae (FTPS) and its Reation to Academic Achievement o دکتر محسن افشاري * دکتر الهه حجازي * دکتر جواد اژه اي * دکتر ناهيد صادقي * چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي ويژگي هاي روان سنجي مقياس چشم انداز زمان آينده (FTPS) در دانش آموزان دبيرستاني و تعيين نقش آن در پيش بيني پيشرفت تحصيلي آنان بوده است .
نتايج حاصل از تحليل عاملي اکتشافي نشان داد که ساختار مقياس چشم انداز زمان آينده پس از چرخش واريماکس به وضوح نشان دهندة وجود چهار عامل مستقل است که تا حد بسيار زيادي با دسته بندي هاسمن و شل (٢٠٠٨) از ماده ها همخواني دارد اما در تحليل عاملي تأييدي مرتبۀ دوم خرده مقياس بسط به بار عاملي مناسبي روي سازه چشم انداز زمان آينده نرسيد که مي توان نتيجه گرفت که چشم انداز زمان آينده در دانش آموزان ايراني تنها با سه مؤلفه «ارتباط »، «ارزش » و «سرعت » مشخص مي شود.
همان طور که در شکل ١ مشاهده مي شود، در مرتبه اول تمامي ماده ها همبستگي خوبي با مؤلفه هاي خوددارند اما در تحليل مرتبه دوم بار عاملي مؤلفه بسط روي سازه چشم انداز آينده به سطح معناداري نرسيد که نشان مي دهد سازه چشم انداز زمان آينده در دانش آموزان ايراني تنها با سه بعد ارزش ، ارتباط و سرعت مشخص مي شود و نتايج نشانگر برازش مطلوب اين الگو مي باشد (جدول ٣).