چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی کشور انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم ورزشی کشور تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ خوشنامی رسلر (2010) بود. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری اس.پی.اس.اس نسخه 24 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد هشت عامل (وجه احساسی، عملکرد مالی، چشم انداز و رهبری، شفافیت اداری، ساختار تیمی، تولیدات و خدمات، منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی) بر خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأثیرگذار هستند که از میان این عوامل، بعد ساختار تیمی بیشترین تأثیر را در خوشنامی دانشکدههای علوم ورزشی داشته است. همچنین دانشگاه تهران، دانشگاه گیلان و دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سایر دانشگاهها در میان دانشجویان از خوشنامی بیشتری برخوردار بودند. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها، به رؤسای دانشکدههای علوم ورزشی تمامی دانشگاهها پیشنهاد میشود جهت افزایش خوشنامی دانشکدههای خود در توسعۀ تمامی ابعاد خود بالاخص محصولات و خدمات، عملکرد مالی، شفافیت اداری، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی به دلیل پایینتر بودن میانگین این ابعاد نسبت به سایر عوامل تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند دانشجویان دارای رتبه های برتر را جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی جذب نمایند.
Objective: The aim of this study was to compare and prioritize the effective factors on the reputation of the faculty of sport sciences.
Methodology: The present study was descriptive-analytic and the statistical population of the study was all postgraduate students of the faculty of sport sciences throughout the country. Using simple random sampling, 384 students were selected as statistical sample. The instruments were reputation questionnaire (Ressler, 2010). The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Data analysis was performed using path analysis in the LISREL software.
Results: The findings showed that eight factors (emotional aspect, financial performance, vision and leadership, administrative transparency, team structure, products and services, human resources and social and environmental responsibility) on the reputation of the faculty of sport sciences from the viewpoint of the students of education Supplementary influences are among these factors, the dimension of team structure has the most effect on the reputation of the the faculty of sport sciences. Also, the University of Tehran, Guilan University and Ferdowsi University of Mashhad were more familiar with other universities than the other students.
Conclusion: Regarding these findings, it is recommended to Dean of the faculty of sport sciences of all universities to increase the reputation of their faculty in developing all their dimensions, in particular products and services, financial performance, administrative transparency, Social and environmental responsibility due to the lower average of these dimensions than other factors, will be more effective in attracting more students to continue their postgraduate education.